تصویب طرح منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران

زیتون– مجلس نمایندگان آمریکا دو متمم تازه‌ را با هدف جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرد.
این مجلس که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، به الحاق دو متمم به لایحه بودجه خدمات مالی رای دادند که می‌تواند مانع فروش هواپیما‌های مسافربری بوئینگ به ایران بشود. رادیو فردا بر اساس خبری از آسوشیتدپرس نوشت که رای گیری برای این دو متمم به صورت شفاهی صورت گرفته است. 5F2B832F-8558-4C87-86A2-79DC77946A92_w987_r1_s
به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا مجوز صدور هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد. در همین زمینه شرکت هواپیماسازی آمریکایی یوئینگ در ماه جاری در بیانیه‌ای از معامله تاریخی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خبر داد. درصورت انجام این معامله، این بزرگ‌ترین قرارداد تجاری بین ایران و آمریکا پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ خواهد بود.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در پاسخ به سوالی در مورد چرایی تصمیم برای فروش بوئینگ به ایران گفته بود که باتوجه به توافق هسته ای ایران امکان خرید دیگر انواع هواپیما را دارد. با توجه به این شرایط اگر شرکت های آمریکایی از فروش هواپیما به ایران خودداری کنند، در عمل تنها بازار آمریکا از معامله ای پر سود محروم شده است.
پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواه از ایلینوی و تهیه کننده این متمم‌ها گفت که معتقد است در صورت فروش این هواپیماهای مسافربری، احتمالا آن‌ها توسط سپاه پاسداران ایران مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
این نماینده جمهوریخواه تاکید کرده است که ‌دادن این نوع هواپیما‌ها به حکومت ایران، که هنوز بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، به مثابه این است که این محصولات برای مقاصد نظامی به کار گرفته خواهند شد.
دلیل او برای طرح این دو متمم این بود که احتمال دارد با تغییر کاربری هواپیماهای مسافربری بوئینگ، ۱۰۰ موشک بالیستک و ۱۵ هزار موشک انداز را با آن‌ها جابه جا کرد.
اما از سوی دیگر خوزه سرانو، نماینده دمکرات از ایالت نیویورک، ضمن مخالفت با طرح گفته است، مخالفت جمهوریخواهان با توافق ایران و بوئینگ، بخشی از راهبرد اعضای این حزب برای ضربه زدن به این توافق است.
گزارش‌ها حاکی است که قرارداد ایران و بوئینگ به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. در همین زمینه، شرکت بوئینگ پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای تمامی یا بخشی از قرارداد با ایران منوط به اجازه دولت آمریکا است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »