در انتخابات فرمایشی شرکت نمی‌کنیم؛ بیانیه‌ی جمعی از نواندیشان دینی در مورد انتخابات

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی با صدور بیانیه‌ای  انتخابات پیش ‌رو را «فاقد حداقل ارزش‌های سیاسی، اخلاقی و دمکراتیک» خواندند که  «هیچ نسبتی با دمکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی ندارد».

امضاء‌کنندگان بیانیه فرایند تبلیغات برای شرکت در انتخابات و نسبت دادن آن را با مخالفت‌با اسلام ،«دین‌فروشی برای کسب قدرت»  خوانده و «راه حل بنیادین نجات مردم و مملکت را در جدایی نهاد دین و دولت» دانسته‌اند.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته در ادامه می‌آید.

در آستانه‌ی برگزاری «انتخابات» موسوم به “مجلس شورای اسلامی” و “خبرگان رهبری” مناسب دیدیم که نکاتی را از دیدگاه خویش در این باب بیان کنیم.

۱- با توجه به همه‌ی شواهد موجود بر این باوریم که “انتخابات” پیش رو فاقد حداقل ارزش‌های سیاسی، اخلاقی و دمکراتیک است و هیچ نسبتی با دمکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی ندارد و راهی به عبور از گردنه‌ی استبداد و روزنه‌ای به بهروزی زندگی مردم نمی‌گشاید.

بلکه به عکس، مشارکت در چنین انتخاباتی، خواسته یا ناخواسته، در جهت تحکیم و تداوم استبدادی است که دین را بهانه‌ی مطامع حاکمان مستبد کرده و منافع ملی را ویران‌تر و آزادی و کرامت انسانی را بیش از گذشته پایمال کرده است.

۲- در فرایند تبلیغات برای «انتخابات» پیش رو، بارها شاهد آن بوده‌ایم که کارگزاران و سردمداران حکومت از صدر تا ذیل، و به ویژه امامان جمعه و جماعت، عدم شرکت در «انتخابات» را به منزله‌ی مخالفت با اسلام و دیانت اعلام کرده‌اند. آشکار است که این چیزی جز دین فروشی برای کسب قدرت نیست و در حکم تکرار تاریخی قرآن بر سر نیزه کردن در جهت حق‌کشی است.

ما ضمن تصریح و تکرار مجدد این امر که راه حل بنیادین نجات مردم و مملکت را در جدایی نهاد دین و دولت می‌دانیم، در این مقطع نیز فریبکاری و ریاکاری دین‌فروشانه و کشاندن پای دین به مسئله انتخابات را محکوم می‌کنیم. در یک کلام، ما در انتخابات نمایشی، فرمایشی و دین‌فروشانه شرکت نمی‌کنیم.

محمدجواد اکبرین
حسن یوسفی اشکوری
عبدالعلی بازرگان
مصطفی دانشگر
سروش دباغ
رضا علیجانی
احمد علوی
رحمان لیوانی
داریوش محمدپور
مهدی ممکن
ژیلا موحد شریعت پناهی
صدیقه وسمقی
عبدالله ناصری طاهری
یاسر میردامادی

View Comments (3)

  • دیگر نه رای دادن مشکل ما را حل میکند و نه رای ندادن. تا حکوت اسلامی هست بد بختی ما ادامه دارد

  • خدایی فکر نکنم ۵۰ نفر این مقاله رو خونده. شما اصلاح طلبها این همه سرمایه گذاری که مردم روی نهضتتون کردن رو گرفتین و فرار کردین خارج از کشور. خیلی ها با این سرمایه گذاری ورشکست شدن. خیلی ها جوونیشون تو زندون ها گذشت.

    حتی از عمام امت یاد نگرفتین. اون حداقل پای کسایی که بهش اعتماد کرده بودن وایساد. براشون جنگید. قمار کرد و برگشت ایران. شما چی؟