«۵۶ سال اشغال خفقان‌آور»؛ اختلاف اسرائیل و دبیرکل سازمان ملل بالا گرفت

زیتون -‌آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان روز گذشته‌اش واکنش نشان داد و  در شبکه ایکس نوشت:«نارضایی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند» و افزود: «و حملات هولناک نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»

سخنان آنتونیو گوترش، در جریان نشست اخیر شورای امنیت واکنش منفی و خشم‌آگین مقامات اسرائیلی را به همراه داشت.

گوترش سه‌شنبه، دوم آبان، با اشاره به «۵۶ سال اشغال خفقان‌آور» سرزمین فلسطینیان توسط اسرائیل گفته بود که حملات اخیر حماس بی‌دلیل و «در خلاء» رخ نداده است.

او حملات هوایی اسرائیل را معادل «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» و «تنبیه جمعی» فلسطینی‌ها دانسته و افزود حملات ۷ اکتبر به اسرائیل به هیچ وجه «کشتارهای جمعی» این کشور در غزه را توجیه نمی‌کند.

در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه اسرائیل گفت «هیچ توجیهی برای چنین قتل عامی وجود ندارد» و از آقای گوترش پرسید «در چه دنیایی زندگی» می کند؟

الی کوهن همچنین از لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده خود با دبیرکل سازمان ملل خبر داد و افزود:«بعد از هفتم اکتبر دیگر جایی برای مشی متوازن باقی نمانده است. حماس باید از صفحه روزگار محو شود».

نماینده اسرائیل در سازمان ملل، اظهارات گوترش را «هولناک» و «غیراخلاقی» خوانده و از دبیرکل این نهاد بین‌المللی خواست استعفا دهد.

گیلاد اردان با بیان اینکه آقای گوترش «شایستگی رهبری سازمان ملل را ندارد» افزود:«دبیرکلی که نمی‌داند درک قتل بی‌گناهان با هیچ پیش‌زمینه‌ای ممکن نیست، نمی‌تواند دبیرکل باشد.»

او در شبکه ایکس نوشت سخنرانی آقای گوترش نشان می‌دهد وی «از واقعیت در منطقه ما کاملا جدا افتاده» و «قتل‌عام صورت گرفته به‌دست تروریست‌های نازی حماس را به شیوه‌ای غیراخلاقی و تحریف‌شده می‌بیند».

آقای اردان همچنین از لغو صدور ویزا برای مقامات سازمان ملل خبر داد و گفت:«زمان آن فرا رسیده که آنان درس لازم را بگیرند.»

یَد وشِم، مرکز جهانی یادبود هولوکاست، نیز چهارشنبه، سوم آبان، طی بیانیه‌ای در انتقاد از اظهارات آنتونیو گوترش گفت:«کشتار یهودیان توسط حماس در ۷ اکتبر با ذهنیت نسل‌کشی و بی‌اندازه وحشیانه اجرا شد. تفاوت آن با هولوکاست این است که یهودیان امروز یک دولت و یک ارتش دارند و دیگر ما بی‌دفاع و در اختیار دیگران نیستیم.»

گوترش چهارشنبه در پاسخ به حواشی ایجاد شده در شبکه ایکس نوشت:«نارضایی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند» و افزود: «و حملات هولناک نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»

وی همچنین با شرکت در یک نشست خبری  گفت که از «برداشت‌های نادرست» از سخن خود «شوکه» شده است.

آقای گوترش افزود «اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل» را «بدون قید و شرط» به عنوان «ترور» محکوم می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان – یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند» و افزود «در واقع، من از مصیبت مردم فلسطین صحبت کردم.»

او در پایان گفت که این توضیح را برای روشن شدن موضع خود «و به ویژه به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان» داده است.