«بدحجاب»‌هایی که برای نظام اشک می‌ریزند، بد نیستند

زیتون – نزدیک به چهار ماه پس آنکه مهسا امینی به خاطر «پوشش نامناسب» توسط گشت ارشاد بازداشت و سپس کشته شد، علی خامنه‌ای حجاب را یک ضرورت و واجب شرعی خواند.

رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه، چهاردهم دی، در جمع عده‌ای از زنان هوادار حکومت در واکنش به انتقادها نسبت به حجاب اجباری گفت «هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود.»

پس از آغاز اعتراض‌های سراسری، مسئله حجاب حکومتی به کانون توجه بسیاری از معترضان و فعالان مدنی در ایران و سراسر جهان تبدیل شد. بسیاری از بانوان با برداشتن حجاب اجباری به حمایت از «جنبش زن، زندگی، آزادی» پرداخته و مخالفت خود را با اعمال سلیقه حاکمان بر نحوه پوشش خود در جامعه اعلام کردند. بسیاری از این افراد، از جمله هنرمندان و فعالان سیاسی-اجتماعی به دلیل «کشف حجاب» به دادگاه فراخوانده و عده‌ای نیز بازداشت شدند.

با این وجود علی خامنه‌ای در سخنانش افراد «ضعیف الحجاب» را «بچه‌ها و دخترهای خودمان» خواند و گفت:«آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، این‌ها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی؛ نه.»

این در حالی است که به گزارش رسانه‌ها، در روزهای گذشــته پیش نویس لایحه تعزیرات توسط معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه به دولت ابراهیم رئیسی ارائه شده. در این لایحه که اول آبان‌ماه و در بحبوحه اعتراض‌های سراسری تدوین شده، «بی‌حجابی» جرم تلقی شده و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

بر اساس این لایحه مقام قضایی می‌تواند از «زنانی که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شوند» «التزام کتبی» بگیرد و«چنانچه فرد از دادن التزام در مرجع قضایی امتناع کند یا پس از دادن التزام دوباره مرتکب رفتار مذکور شود به یکی از مجازات‌های اجتماعی درجه هشت محکوم می شود.» علاوه بر آن دادگاه می‌تواند به عنوان مجازات تکمیلی فرد «خاطی» را به شرکت در دوره‌های تربیتی، اخلاقی و مذهبی به مدت یک تا دو هفته محکوم کند. مجازات درجه هشت در‌ قانون مجازات اسلامی شامل حبس (تا سه ماه)، جزای نقدی (تا یک میلیون تومان) و شلاق (تا ده ضربه) است.

این لایحه همچنین مجازات‌های جدیدی تحت عنوان محرومیت‌های اجتماعی پیش بینی کرده که شامل «ایجاد دوره های مراقبتی، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، محرومیت های اســتخدامی و انتصابی، اقامت اجباری، ممنوعیت خروج از کشــور و… به مدت های محدود اســت.»

خامنه‌ای در جای دیگری از سخنانش با یادآوری یکی از سفرهای استانی خود اذعان کرد یک‌سوم از «استقبال کنندگانش» را زنان «بدحجاب» تشکیل داده بودند. البته وبسایت رسمی او در گزارش این دیدار عبارت «یک‌سوم» را با «شماری از خانم‌ها» جایگزین کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین اشک ریختن «زن‌ها با ریخت‌ و قواره‌های مختلف» در مراسم حکومتی و مذهبی را حسرت‌آمیز خواند و گفت:«ای کاش من هم می‌توانستم این جور مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور می‌شود متّهم کرد؟»

این سخنان علی خامنه‌ای درحالی بیان شد که پیشتر احمد علم‌الهدی، نماینده او در استان خراسان رضوی، خواستار آن شده بود که رهبر جمهوری اسلامی مستقیما در مسئله حجاب اجباری «دخالت نکند.»

این چهره تندرو حکومتی در واکنش به منتقدان سکوت خامنه‌ای در مورد مسئله حجاب گفته بود «اگر رهبری دخالت کند، شگرد شیطانی دشمن دقیقاً جا می‌افتد که مسئله حجاب اجباری و حکومتی است…اینجا جایی نیست که بگوییم چون رهبری چیزی نگفت، ما نیز نباید بگوییم.»

با این وجود ارسال پیامک‌های «کشف حجاب» که پس از آغاز اعتراض‌های مردمی متوقف شده بود در روزهای گذشته دوباره آغاز شد. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه پانزدهم دی، با تایید این خبر مدعی شد گردن نهادن به قانون حجاب اجباری «حق شهروندی» است و نهادهای جمهوری اسلامی برای اعمال این قانون «برابر وظایف خویش عمل می‌کنند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »