کانادا ۱۳ میلیون دلار از اموال ایران را مصادره کرد

زیتون– یک دادگاه کاناداحکم داده است که ۱۳ میلیون دلاراز محل دارائی‌ها غیر دیپلماتیک ایران در کانادا به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب الله و حماس، پرداخت شود.
روز جمعه روزنامه «نشنال پست» گزارش داد، دادگاه اونتاریو ضمن رداستدلال‌های وکلای مدافع ایران در این پرونده که دادگاه آن درماه ژانویه برگزار شد، این کشوررا در برابراقداماتی تروریستی گروه هائی که مورد حمایت قرار می دهد، مسئول شناخته است.
طبق این گزارش، قاضی گلنن هانی، در حکم خود نوشته است:تروریسم یکی ازبزرگترین خطرات برای جهان است.
این قاضی دادگاه اونتاریو در ادامه نوشته است: پرسش پیش روی دادگاه این است که آیا دولت ایران به دلیل حمایت از تروریسم می تواند در دادگاه‌های کانادا مصونیت داشته باشد.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، دادگاه اونتاریو حکم داده که۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران را به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی گروگان گیری‌ها و حملات در آرژانیتن، اسرائیل، لبنان وعربستان سعودی در بین سال‌های ۱۹۸۳تا ۲۰۰۲، پرداخت شود.
این حکم براساس قانون تازه  «ضد تروریستی» در کانادا مصوب سال ۲۰۱۲،صادر شده است.
کانادا نیز همچون آمریکا ایران را به عنوان یک کشور حامی تروریسم می شناسد.
این حکم در حالی صادر شد که وزیر امور خارجه کانادا از آغاز گفت و گوهای رسمی کشورش با ایران برای برقراری مجدد رابطه سیاسی بین اوتاوا- تهران خبر داده بود.
استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا در گفت وگو با شبکه خبری سی بی سی کانادا با تایید خبر آغاز گفت و گوهای رسمی کشورش با ایران در این زمینه گفت:« گفت وگو ها در سطح رسمی با ایران آغاز شده است.»وزیر خارجه کانادا: آغاز گفت و گوهای رسمی برای برقراری رابطه با ایران
دولت استفان هارپر نخست وزیر سابق کانادا در سپتامبر سال ۲۰۱۲ با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران، دیپلمات های کانادایی و ایرانی را از پایتخت های دو کشور فراخوانده بود.
دولت جاستین ترودو نخست وزیر جدید کانادا از زمان آغاز به کار وعده ترمیم و بازسازی روابط سیاسی بین اوتاوا و تهران را داده است.
به نوشته وب سایت شبکه خبری سی بی سی کانادا، حدس و گمان قوی بر این است که گفت و گوهای بین ایران و کانادا در شهر نیویورک – مقر سازمان ملل- صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه کانادا درباره محل انجام این گفت و گوها اظهار نظر نکرده است ، اما گفته است:«روش معمول انجام چنین گفت و گوهایی گام به گام بودن، رسمی بودن و انجام آن در کشوری بی طرف است.»
عصر ایران نوشت با این حال استفان دیون درباره خروج احتمالی نام ایران از لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه کانادا گفت:« دولتش قصدی برای انجام این کار مادامی که دولت ایران تبدیل به یک دموکراسی قابل احترام نشود، ندارد.»
حکم دادگاه اونتاریو دو ماه بعد ازحکم دیوان عالی آمریکا صادر می شود که حکم داد دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »