در دادگاه سعید مدنی چه گذشت؛  مخالفت با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه

زیتون– جلسۀ دادگاه بدوی سعید مدنی، زندانی سیاسی، روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در شعبۀ ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم برگزار شد.

به‌گزارش کانال تلگرامی ایران فردا،‌ دادگاه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل شد و آقای مدنی به اتهامات وارده پاسخ داد.

بنا بر  کیفرخواست صادره، سعید مدنی به« تشکیل و ادارۀ گروه‌های معاند نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضدّ امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم  شده است.

سعید مدنی قهفرّخی، فعال ملی-مذهبی، جامعه‌شناس و نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران،، در ۲۶ اردیبهشت سال جاری بازداشت شد و از آن پس تاکنون با قرار بازداشت موقّت در زندان اوین به‌سر می‌برد.

در جلسۀ دادگاه ابتدا نمایندۀ دادستان کیفرخواست صادره را قرائت کرد. سپس قاضی مظلوم از دکتر سعید مدنی خواست تا دفاعیات خود را بیان کند. در این مرحله وکلای پرونده، آقایان دکتر بهزادی و کامفیروزی، متعاقباً ایرادات شکلی کیفرخواست را مطرح کردند و آقای مدنی با رد اتهامات وارده به دفاع از خود پرداخت.

تا پیش از برگزاری جلسۀ دادگاه متن کیفرخواست به دکتر مدنی ابلاغ نشده و همچنین امکان ملاقات حضوری با وکلایش را نیز برای تدارک دفاع پیدا نکرده بود.

در پایان جلسۀ دادگاه نیز قاضی مظلوم از سعید مدنی خواست تا آخرین دفاع از خود را مطرح کند. وکلای پرونده نیز اعلام کردند لایحۀ دفاعیۀ خود را ظرف یک هفتۀ آینده به دادگاه ارائه خواهند کرد.

قاضی مظلوم اعلام کرده‌است حکم آقای مدنی پس از دریافت لایحۀ دفاعیۀ وکلا به‌سرعت صادر خواهد شد. او همچنین با درخواست وکلا برای تبدیل قرار بازداشت آقای مدنی به وثیقه و آزادی او به قید وثیقه مخالفت کرد.

سعید مدنی،پژوهشگر مسائل احتماعی است و به‌خاطر موضوعات مورد تحقیق و اتهاماتی که  عمدتاً مربوط به توصیف و تبیین وضع موجود جامعۀ ایران  است، بارها زندانی شده است و ماه‌ها و سال‌های متعددی را در زندان و تبعید به سر برده است.

از سال گذشته محدودیت‌های متعددی بر زیست دانشورانۀ او اعمال شد؛ از جمله جلوگیری از خروج او از کشور برای آغاز یک دورۀ یک‌سالۀ فرصت مطالعاتی در دانشگاه ییل، جلوگیری غیرقانونی از تجدید چاپ کتاب‌هایش، و ممنوع‌الانتشار شدن غیرقانونی آثار تازه‌تر او از جمله «علیه اعدام».

به تازگی بعضی از قیود غیرقانونی مربوط به انتشار آثار آقای مدنی لغو شد و دو عنوان علیه خشونت/ نشر پارسه و مظاهرات سلمیه: گزارش اعتراضات آب در خوزستان؛ بررسی موردی یک خیزش/ گزارش داخلی مؤسسۀ رحمان در همین هفته از او منتشر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »