واکنش تکراری جمهوری اسلامی به گسترش جنبش «زن، زندگی، آزادی»؛«انکار، بازداشت، تهدید، تحریف»


زیتون
-هم‌زمان با ورود اعتراضات خیابانی به روز ششم و گسترش جنبش «زن، زندگی، آزادی» در بسیاری از شهرهای ایران، جمهوری اسلامی در واکنشی تکراری و کلاسیک اقدام به بازداشت تعدادی از فعالان رسانه‌ای، مدنی و سیاسی کرده است.

فاطمه سپهری، منتقد صریح‌اللهجه خامنه‌ای  و یکی از امضا کنندگان نامه به او،  دیروز بازداشت شده است.  برادرش این خبر را در توییتر تأیید کرده است.

بنا به گزارش هه‌نگاو،  چهار نفر از اعضای آژانس خبری موکریان به نام‌های مسعود کردپور، خسرو کردپور، مرضیه طلایی و آقای خطیب‌زاده روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر سقز بازداشت شدند.

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق، که در  پیگیری پرونده و نوشتن گزارش‌هایی در ارتباط با مهسا امینی فعال بود بازداشت شد.  محمد علی کامفیروزی، وکیل نیلوفر حامدی، از بازداشت او  خبر داده است.

حسین رونقی، فعال و زندانی سابق سیاسی، دقایقی پس از مصاحبه با تلویزیون ایران اینترنشنال  دستگیر شد. گفته می‌شود که به هنگام  انجام مصاحبه ماموران پشت در منتظر او بودند.

الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن، حشمت‌الله طبرزدی، فعال و زندانی سابق سیاسی، محمدرضا جلایی‌پور، فعال و کمپینر سیاسی، علیرضا خوشبت، زهرا توحیدی، روح‌الله نخعی، هدی توحیدی، فعالان سیاسی، نیز امروز بازداشت شدند.

گزارش‌های متعددی از بازداشت صدها معترض  در شهرستان‌های مختلف و از میان دانشجویان و فعالان کمتر شناخته شده نیز در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی می‌شو‌د.

تهدید و انکار 

جمهمری اسلامی در اقدامی دیگر، روند انکار و تحریف و تهدید را در مقابل جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» شدت داد.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، طی تماس‌های جداگانه‌ای با دادستان کل کشور و مراجع قضایی، به آنها دستور داد «در راستای حفظ امنیت و آرامش شهروندان و صیانت از زندگی عادی و روزمره آن ها در سراسر کشور» با کسانی که او «عناصر اصلی اغتشاشگر و آشوب‌طلب حرفه‌ای» خوانده برخورد شود.

محسنی ارژه‌ای در این فرمان ، مطابق معمول پای «سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور» را  به میان کشیده و از لزوم« برخورد بازدارنده»  و تسریع در  رسیدگی در پرونده‌ها گفته است. 

رئیس قوه قضاییه  هم‌چنین کلیه دادستان‌ها و مسئولان قضایی ذیربط در نقاط مختلف کشور را مکلف و موظف کرد تا در این راستا «بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی» اقدام کنند.

پیش از رئیس قوه قضاییه، این سپاه پاسداران  بود که در بیانیه‌ای  از برخورد «هوشیارانه، مقتدرانه»  نیروی انتظامی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که «به مدد همراهی و همکاری سایر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور»  با این «توطئه دشمن» با موفقیت مقابله کرد.

مطابق روال همیشه، سازمان تبلیغات اسلامی، هم برای برگزاری تجمع‌های سازمان یافته  در سراسر کشور بیانیه داد و  رئیس شورای تبلیغات اسلامی تهران  اعلام کرد که  در پی حرکات هنجار شکنانه اخیر و اهانت معدودی از عناصر خود فروخته به ساحت مقدس قرآن کریم، به آتش کشیدن مساجد و هتک حرمت نسبت به حجاب بانوان» روز جمعه راهپیمایی برکزار می‌کند.‌

پیش از همه این‌ها البته این روزنامه کیهان، که از آن به تریبون‌ غیر رسمی علی خامنه‌ای یاد می‌شود،  بود فرمان حمله را صادر کرد و  نوشت «پادوهای دشمن نقاب ‌انداختند به جنایتکاران امان ندهید».

وزارت اطلاعات هم پیامکی را به بسیاری از شماره تلفن‌های همراه شهروندان ارسال کرده و نسبت به حضور خیابانی و مشارکت در اعتراضات انان را تهدید کرده است.