«سه‌رچوپی»؛ «آقا بیا وسط»؛ صحنه‌هایی ماندگار از جنبش «زن، زندگی، آزادی»

صحنه‌هایی ماندگار از جنبش «زن، زندگی، آزادی»

زیتون-قتل مظلومانه مهسا(ژینا) امینی جنبش بزرگی را در ایران رقم زده است. تنها پس از ۶ روز ، جنبش اعتراضی«زن، زندگی، آزادی» فراگیر شده. دست کم تا کنون ۸۳ شهر کشور شاهد اعتراضات خیابانی بوده‌اند. زن‌ها میدان‌داری می‌کنند و مردها به طلب زندگی آمده‌اند و همه دنبال آزادی‌اند. این جنبش سراسری در همین مدت زمان اندک توانسته است صحنه‌های کم‌نظیری را از مقاومت و شجاعت مدنی شهروندان به تصویر بکشد. دراین گزارش گوشه‌هایی از این صحنه‌های ماندگار را مرور می‌کنیم.

فیلم کوتاهی از مهسا امینی در حال رقص کردی. مهسا امینی را در نزد خانواده و دوستان «ژینا» می‌خوانند. «ژین»  در زبان کردی به معنای«زندگی» است و گفته می‌شود که با کلمه‌ی «ژن» به معنای زن هم ریشه‌اند. به این معنا نام ژینا در جنبش زن(ژن)، زندگی(ژین)، آزادی(ئازادی) نهفته است. رقص کردی، نمایشی حماسی از شادی و پیروزی است. در این نمایش فردی که دستمال شادی را به دست دارد گرداننده اصلی نمایش است و در زبان کردی به آن «سه‌رچوپی» می‌گویند. ژینا در این فیلمکوتاه «سرچوپی» به دست دارد و آن را به دیگران تعارف می‌کند؛ تمثیلی پر معنا، گویا و نمادین از آن‌چه این روزها در خیابان‌های ایرانمی‌گذرد؛ «رقص آخر»:

طراحی گمنام، با الهام از این فیلم کوتاه، دیگر نمادهای جنبش‌های اعتراضی را به تصویر کشیده است؛ «سه‌رچوپی»:

پیرمردی رهگذر با آرامش و تأمل با دستانی در جیب؛ به یک مامور لباس شخصی نزدیک می‌شود و به «سیلی چهار نسل» را به او می‌زند؛«بزرگ شدم نمیخوام از این شوگر ددی سرحال تتو دارها بشم، میخوام یه پیرمرد ساده باشم، دست در جیب، خونسرد، رهگذر»:

زنی که در کنار گارد ضد شورش، روسری از سر برداشته و با اطمینان و جسارت یک‌تنه ماشین سرکوب را به سخره می‌گیرد؛ «فقط زیبایی مییبینم»

مادری در بوکان ماشین را نگه می‌دارد، فرزندش را تنها می‌گذارد و می‌دود تا فرزند مادری دیگر را از دست مأموران سرکوب نجات دهد؛ «دست‌تو می‌بوسم مادر»

دختری  با کوله‌پشتی و موهای سبز؛ یک تنه چشم در چشم سه مأمور باتوم به‌دست می‌دوزدو در مقابل آن‌ها می‌ایستد و آزادی را فریاد می‌زند؛ «تو مردی ولی قدرت دست منه»:

مکالمه‌ای از  تماس یک مامور وزارت اطلاعات شهرکرمانبا یکی از شهروندان که در تجمع دیروز شهرش شرکت کرده است؛ « چه جوان‌هاییاسماعیل، چه جوان‌هایی»

دختر جوانی که مرد تماشاگر را به حضور در میان معترضان دعوت می‌کند؛ «آقا بیا وسط»

دختری که پس از رقصیدن در کنار آتش، روسری‌اش را به آتش می‌کشد؛ «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست»

کلیپی که با انتشار گوشه‌هایی از اعتراضات  و آهنگی از   اشکان خطیبی  ساخته شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ «با پای لخت، رو زمین سفت، دندونا به هم چفت…»

تصویری از قدم‌زدن دو دختر جوان با پوشش‌های متفاوت، در حالی که به‌نظر می‌رسد دوست هستند مورد توجه قرار گرفته است؛ «این اون ایرانیه که همه‌مون میخوایم»

مونتاژ بخشی از فیلم پیانیست و صحنه‌ای ورود ماموران به خانه‌ای در انزلی، امکان مقایسه رفتارهای جمهوری اسلامی و نازی‌ها را در آلمان فراهم  کرده؛ «وای  از شباهت»

صحنه‌ای از مواجهه معترضان با گارد سرکوب؛ معترضان با هماهنگی و شجاعت گارد ویژه را  فراری می‌دهند؛ «یک تصویر ناب»؛ «یک داستان واقعی: بدون روتوش»

کلیپی که سازنده آن معلوم نیست اما نظرها را به‌خود جلب کرده است؛ «به اشتراک میذارم که همه‌مون انرژی بگیریم»

(این گزارش به‌روز می‌شود.. .) 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »