حجاب در خطبه‌های نماز جمعه؛ «خاصیت سیب‌زمینی» و «محجبه‌های غیرخودی» 

زیتون-فشارهای حکومتی در مورد حجاب اجباری روزبه‌روز افزایش می‌یابد، تقریبا تمامی امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران روز جمعه ۳۱ تیر از حجاب گفتند و به عناوین مختلف بر اجباری بودن آن تاکید کردند، اگرچه ظاهرا در تهران و مشهد مسائل منطقه‌ای و آمریکا سرفصل خطبه‌ها بود.

همزمان تعدادی از زنان محجبه در شبکه‌های اجتماعی، خصوصا اینستاگرام، به مخالفت با حجاب اجباری پرداختند. پس از انتشار ویدئوهایی با مضمون درگیری میان زنان محجبه و مخالفین حجاب اجباری، برخی از زنان محجبه ابتدا با هشتگ محجبه‌ام_و_مخالف_گشت_ارشادم» و پس از آن با هشتگ «محجبه‌ام_و _مخالف_حجاب_اجباری‌ام» از چنین اقداماتی انتقاد کرده و ابراز بیزاری کردند.

از امنیت زنان تا غیرت مردان

در حالی که جمعی از نواندیشان دینی با صدور بیانیه‌ای بیزاری خود را از «اجبار حجاب و گشت ارشاد» اعلام کردند، خطبه‌های نماز جمعه در اکثر شهرهای بزرگ به دفاع از این سیاست حکومتی اختصاص یافت.

برخی از امامان جمعه در نماز جمعه این هفته، موضوع حجاب را به امنیت زنان مرتبط دانستند و آن‌را الزام عقلی حجاب دانستند.

ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه راه صحیح از باطل جداست، گفت: «اگر کسی بخواهد تابع حق باشد استدلال عقلی برایش گفته می‌شود». او افزود: «قرآن کریم در ۱۱ آیه درباره حجاب بحث کرده و چرایی آن را توضیح و شرح داده و استدلال عقلی می‌آورد.»

مهدوی اضافه کرد: «خواهری که می‌خواهد مورد اذیت و آزار کسی قرار نگیرد چادر می‌پوشد. عقل الزام‌درونی می‌آورد قبل از آنکه دیگری بخواهد به او متذکر شوند.»

رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز نیز حجاب را از واجبات دین دانست و گفت که «محدودیت‌هایی حجاب مصونیت است و باعث ایجاد امنیت خانواده‌ها می‌شود و سلامت نفس را به دنبال دارد». او افزود: «اکثر بانوان جامعه با حجاب هستند» و مدعی شد که «محدود» افرادی که روسری خود را برمی دارند «به خاطر لج بازی با گروهی است، ولی عملا داشتن حجاب را قبول دارند.»

خطیب نماز جمعه شیراز زیاده‌روی در امر به معروف و نهی از منکر و برخورد‌های سلیقه‌ای و تند را نادرست دانست و گفت: «باید کسانی امر به معروف و نهی از منکر کنند که صلاحیت آن را داشته باشند». او تاکید کرد: «نیروی انتظامی در همه صحنه‌ها حضور دارد و در موضوع بی‌حجابی هم باید با رعایت همه مسائل وارد عمل شود.»

ناصر محمدی در خطبه‌های نماز جمعه یزد از حجاب به عنوان یکی از ضروریت‌های دینی یاد کرد و گفت: «سارقان حجاب و عفاف و حیا در دوره کنونی بسیار زیاد هستند.» و افزود: «دشمن درصدد از بین بردن عفاف در جامعه است.»

موسوی اعظم، امام جمعه موقت یاسوج گفت: «امروز خاصیت سیب‌زمینی از غیرت برخی افراد بیشتر است زیرا سیب‌زمینی سبب انرژی انسان می‌شود اما افراد بی‌غیرت خاصیتی ندارند.» او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «غیرت، سخاوت، شجاعت لر زبانزد بود اما امروز در کجا در حال حرکت هستیم؟»

امام جمعه موقت یاسوج تاکید کرد باید از «کسانی که در صدد امر به معروف هستند باید حمایت کنیم و نگذاریم مورد هجمه قرار گیرند.»

مهدی عرب‌پور، در خطبه‌های نماز جمعه کرمان با ذکر نمونه‌هایی شهوت گفت: «شهوت در معنای خاص به معنی تمایلات جنسی است.» و در ادامه از نیروی انتظامی خواست که «با بدحجابی‌ها و سگ گردانی‌ها برخورد کنند.» و افزود: «ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.»

ماموستا مامد کلشی‌نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه، نیز گفت: «تمامی کسانی که به دنبال بی‌بند و باری هستند از دشمن خط می‌گیرند پس خانواده‌های مسلمان باید نشان بدهند که جدای از خط دشمن هستند و به عفاف و حجاب اهمیت می‌دهند.»

او مدعی شد: «بوق تبلیغاتی دشمن دوباره آغاز شده و آنان کار خود را با تدبر و مدیریت آغاز کرده‌اند که جامعه را به فساد بکشانند و در این رابطه نیز جامعه متدین نگران آلودگی جامعه هستند و بنابراین باید در مورد حجاب و عفاف اقدامات لازم توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود.»

وقتی محجبه‌ها نیز غیرخودی می‌شوند
کمپین مخالفت زنان محجبه با حجاب اجباری، با واکنش‌های گسترده و شدید کاربران هوادار حکومت در توییتر و رسانه‌های اصولگرا روبرو شده است.

سایت امنیتی بولتن نیوز در گزارشی از «دوستان مذهبی و حزب اللهی مخالف با کلیت گشت ارشاد و حجاب اجباری» پرسید: «امروز با حجاب مخالفت کردید؛ فردا تکلیفتان با سایر احکام اسلام چه می شود؟!»

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه نیز پویش «محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» را «بلاتکلیف و بی نتیجه» خواند و نوشت: «پویش من محجبه‌ام وبا گشت‌ارشاد مخالفم به خصوص در جمله اول خود با تاکید روی «من محجبه‌ام» شاید در نگاه اول پیام دوستی و همدلی قشر محجبه باشد اما در نگاه کلی شبیه امان‌نامه‌ای برای محجبه‌ها عمل می‌کند که دنبال مقبولیت می‌گردند چون باورشان شده که عادی نیستند. این در حالیست که اتفاقا زیست اجتماعی سخت‌تری دارند و مطالباتشان از سوی دستگاه‌های متولی بی‌جواب‌تر مانده‌است.»

حمید رسایی نماینده پیشین مجلس که از اصولگرایان تندرو محسوب می‌شود در توییتر نوشت: «اشتباه نکنید! شما اولین کسانی نیستید که محجبه‌اید و باحکم الهی الزام حجاب در ملاعام مخالفید ودنبال حجاب اختیاری هستید و از این کمپین آن‌طرف آبی حمایت می‌کنید، قبل از شما مریم قجر و زنان منافقین بودند که لچک به سر، مثل شما گفتند: #من_محجبه‌ام_و_مخالف_حجاب_اجباری‌ام پیوندتان مبارک»

برخی از کاربران اصولگرای توییتر نیز با محتوای اینچنینی این کمپین را نقد کردند.

در مقابل آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت در صفحه توییتر خود نوشت: «با کدام منطق زنان محجبه‌ای که مخالفتشان با گشت ارشاد از سر درد و دغدغه‌ای است که نسبت به پوشش انتخابی خود و دوقطبی شدن جامعه دارند، را خوارج یا منافق می‌نامید؟! این چه اصراری است که بر دوپاره کردن جامعه و کوچک کردن دایره غیرخودی‌ها دارید؟»

https://twitter.com/MansooriAzar/status/1550446705484898304

کاربران هوادار دولت با استدلالاتی چون «دستور خداوند» با این کمپین مخالفت کردند. یکی از کاربران مخالف این کمپین نیز نوشت که «حجاب قانونی برای حقوق اجتماعی زنان وجامعه است» و «این مخالفت با قانون حجاب مثل مخالفت با مجازات قاتل و متجاوز است، نمیشه هرکس قانون‌هایی که باب مِیلشه روفقط بپذیره.»

برخی از مخالفان این کمپین نیز مدعی شدند که «زنان محجبه در حال افتادن در دام دشمن هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »