تورم و مشکلات اقتصادی به روایت دولت؛ «پاک کردن صورت مسئله با چاپ پول»

زیتون-سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم می‌گوید که «خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصه خرجی‌های سیاسی و غیرسیاسی» شده بود.

بسیاری از مسئولان دولتی از جمله خود ابراهیم رئیسی تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که که در حال جبران میراث بد دولت حسن روحانی هستند، ادعایی که مسئولان دولت پیشین آن‌را تکذیب می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا، روز سه‌شنبه، ۲۱ تیر، نوشت که سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها، توضیحاتی ارائه کرده است.

آنگونه که از متن منتشر شده در ایرنا برمی‌آید، سازمان برنامه و بودجه منتقدان رسانه‌ای را وابسته یا طرفدار دولت پیشین می‌داند.

در این پاسخ آمده است: «کسانی که با غیرواقعی دیدن درآمدها و بی‌عملی برای تحقق اهداف بودجه، کسری وحشتناک بودجه را رقم زدند و برای جبران آن دست در جیب محرومان بردند و با چاپ پول صورت‌مساله را پاک کردند؛ حالا نگران معیشت مردم شده‌اند.»

سازمان برنامه و بودجه افزوده که «وقتی خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصه‌خرجی‌های سیاسی و غیرسیاسی شد، مشخص بود که با عبور حجم نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان تورم بیش از ۵۰ درصدی به مردم تحمیل خواهد شد.»

انتشار چنین جوابیه‌ای در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی روز ۱۸ اردیبهشت با انتشار ویدئویی در حساب اینستاگرام خود، دولت رئیسی را «فوق سلطان چاپ پول» نامید.

همتی گفت: «همانطور که قبلا پیش بینی کرده و هشدار داده بودم متاسفانه دولت سیزدهم رکورد تاریخی چاپ پول را شکست. براساس گزارش آماری بانک مرکزی متاسفانه در سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم با ۱۴۲ هزار میلیارد تومان چاپ پول شایسته عنوان فوق سلطان چاپ پول گردید.»

رئیس پیشین بانک مرکزی و رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات افزود: «بنده به مشکلات دولت واقف هستم و می‌دانم مشکلات بزرگی دارد . فقط این مطالب را عرض کردم از آن جهت که حامیان جناب رئیسی و امپراطوری رسانه‌ای ایشان دست از فرافکنی بردارند و به جای این حرف‌ها ریشه مشکلات را بررسی و شناسایی کنند و بدانند پشت پرده گرانی‌ها همین عوامل است.»

اگرچه سازمان برنامه و بودجه در جوابیه اخیر خود با تاکید بر اینکه «استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی توسط دولت و بانک‌ها ریشه اصلی تورم در کشور است»، نوشت: «با قطع برداشت از خزانه بانک مرکزی برای تأمین هزینه‌های جاری و کنترل نسبی بانک‌ها در فروردین ماه امسال بعد از ۹ سال میزان رشد نقدینگی در کشور منفی شد.»

این سازمان تورم بالا در خردادماه ۱۴۰۱ را حاصل اصلاح ساختاری در حوزه ارزی دانست و افزود: «لنگرکردن نرخ ارز بر قیمت ۴۲۰۰ تومان یک سیاست نادرست و به پشتوانه ارز حاصل از فروش نفت صورت گرفته بود.»

سازمان برنامه بودجه همانند بقیه بخش‌های دولت سیزدهم «چالش‌های اقتصادی فعلی» را «موروثی» و حاصل «تفکرات، نگرش‌ها، روش‌ها و ساختارهای بلندمدت ناسازگار با شرایط واقعی اقتصاد طی دهه‌های گذشته» دانست و مدعی شد که دولت رئیسی با «تغییر ریل» از «ورشکستگی کامل دولت» جلوگیری کرده است.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، روز ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ انجام شد و وزرا ۳ شهریورماه رای اعتماد گرفتند. در حالی که دولت انقلابی هنوز یک‌ساله نشده رکورد اعتراضات مردمی نسبت به شرایط اقتصادی را شکسته است.

اگرچه از زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت جمهوری اسلامی، متهم کردن دولت‌های پیشین به سنتی عام تبدیل شده اما دولت ابراهیم رئیسی و بقیه مقامات حکومتی در این مورد سنگ تمام گذاشته‌اند و با انتقاد از دولت پیشین به سیاست‌های اقتصادی خود عنوان «جراحی اقتصادی» داده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »