بازداشت بیش از ۳۹۰۰ معترض ضد جنگ در روسیه

رادیو فردا به نقل از یک نهاد مدافع حقوق بشر مستقل روسیه نوشت که بیش از ۳۹۰۰ نفر در اعتراضات خیابانی در بیش از ۵۳ شهر روسیه طی روز یکشنبه بازداشت شدند.

نهاد «او وی دی. اینفو» که آمار معترضان بازداشت شده را جمع‌آوری می‌کند امروز گزارش داد که هزاران نفر با شعارهای «نه به جنگ» و «شرم بر تو» اعتراض خود را نسبت به تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری کشور برای تهاجم نظامی به اوکراین اعلام کردند.

این گزارش می‌گوید تاکنون دو هزار و ۵۰۲ نفر در ۴۹ شهر بازداشت شده‌اند.

«او وی دی. اینفو» در ادامه به ضرب‌وشتم معترضان به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اشاره کرده و می‌گوید که دامنه اعتراضات حتی به شهرهای دورافتاده سیبری نیز کشیده شده است.

روسیه طی ۱۰ روز گذشته نیز هزاران معترض به جنگ را بازداشت کرده بود.



تشدید گلوله‌باران مناطق مسکونی پرجمعیت

سازمان اطلاعات ارتش بریتانیا در جدیدترین تحلیل خود که روز یک‌شنبه منتشر کرد، گفت که حملات روسیه در حال حاضر عمدتاً محلات پرجمعیت شهرهای اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

به گفته سازمان اطلاعات ارتش بریتانیا، روس‌ها از مقاومت شدید طرف اوکراینی غافلگیر شده‌اند و قصد دارند با حمله به اهداف غیرنظامی روحیه اوکراینی‌ها را تضعیف کنند.

این گزارش برای نمونه به حملاتی اشاره می‌کند که علیه مناطق مسکونی خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل جریان دارد. به گفته این سازمان، این همان روشی است که روس‌ها برای شکستن مقاومت، علیه مناطق پرجمعیت چچن (در سال ۱۹۹۹) و سوریه (در سال ۲۰۱۶) انجام دادند.

به گفته مقام‌های اوکراینی، با ادامه بمباران شهر ماریوپل، در جنوب شرقی اوکراین، تخلیه ساکنان شهر ناممکن شده است.

در همین حال خبر می‌رسد که روس‌ها تلاش‌های جدیدی برای بازپس‌گیری فرودگاه مهم «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف انجام داده‌اند.



تاکید پوتین بر ادامه حمله به اوکراین

ولادمیر پوتین بر ادامه حمله روسیه تاکید کرد و رییس جمهور اوکراین گفت که «جنگ ما بین زندگی و بردگی است.»

در همین حال گزارش‌ها از دومین تلاش برای تخلیه شهر ماریوپول از شهروندان غیر نظامی بر اساس توافق دو کشور حکایت دارد.

رییس جمهور روسیه تاکید کرد که حمله به اوکراین تنها در صورت برآورده شدن خواسته‌های روسیه متوقف می‌شود.

پوتین اضافه کرد: «امیدوارم مذاکره‌کنندگان اوکراینی رویکرد سازنده‌تری داشته باشند و واقعیت را در نظر بگیرند.»

قرار است دور سوم مذاکرات هیات های دو کشور روز دوشنبه برگزار شود. در همین حال روز یکشنبه دومین تلاش برای تخلیه شهروندان شهر ماریوپول که در محاصره نیروهای جدایی طلب اوکراین با حمایت روسیه است، آغاز شد.



جمهوری اسلامی خواستار عدم موضع گیری عراق شد

وب سایت ایران اینترنشنال به نقل از رسانه‌های عراقی نوشت که جمهوری اسلامی ایران با ایجاد فشار بر دولت عراق خواستار سکوت و موضع نگرفتن شفاف بغداد در رابطه با حمله روسیه به اوکراین شده است.

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع مطلع نوشتند که این کشور تحت نفوذ ایران بە قطعنامە سازمان ملل در رابطه با حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده است.

چهارشنبه گذشته بانک مرکزی عراق طی نامه‌ای رسمی به دولت خواستار خودداری موقت از هرگونه عقد قرارداد با روسیه در نتیجه تحریم های اقتصادی آمریکا بر مسکو شد.

ساعاتی پس از رد درخواست بانک مرکزی از سوی دولت عراق، بنرهایی در حمایت از رییس جمهور روسیه در بغداد نصب شد.

منابع مطلع در عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور تایید کردند تصاویر و بنرهای حمایتی از روسیه در خیابان‌های بغداد از سوی گروەهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران نصب شده بودند. این بنرها چند ساعت پس از نصبشان از سوی نیروهای امنیتی پایین کشیده شدند.


اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.