قطعی ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی ایران در پی جنگ روسیه و اکراین

مهدی سالم مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات در توئیتی از قطع ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی کشورخبر داد.

وی در این باره نوشت: از ساعت ۱۸ امروز ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین‌المللی کشور قطع شده است.

‌بنا به اعلام مرکز عملیات شبکه ، ۴۰۰ گیگ ظرفیت که از طریق شرکت روس تلکام و از مسیر کشور اوکراین تامین می شود، از ساعت ۱۸ امروز ۱۴ اسفندماه قطع شده است.

‌با توجه به تداوم اختلالات مسیر شبکه از اکراین، وزارت ارتباطات در حال برقراری لینک های جایگزین از طریق سایر مسیرهای بین المللی می باشد.



وقوع سریع ترین بحران پناهندگان از پایان جنگ جهانی دوم

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد پناهجویانی که از جنگ در اوکراین گریخته و به سایر کشورها رفته اند به زودی از ۱.۵ میلیون نفر فراتر می رود.

رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفت: “این سریع ترین بحران پناهجویان است که از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا مشاهده شده است.”

حدود ۱.۳ میلیون نفر از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین خانه های خود را ترک کرده اند.

به گفته رئیس جمهور لهستان تاکنون نیمی از این پناهندگان وارد این کشور شده اند.

رقم پناهندگان در کشورهای مجارستان و رومانی هم زیاد است.

اما همه پناهجویان این کشورها را برای اقامت انتخاب نمی کنند. به عنوان مثال در رومانی به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، از ۲۰۰ هزار نفری که در هشت روز اول جنگ به این کشور وارد شدند، ۱۴۰ هزار نفر به کشورهای دیگر رفته اند و حدود ۶۰ هزار نفر در رومانی باقی ماندند.

بنابراین کشورهای همسایه اوکراین به عنوان اولین ایستگاه برای افرادی است که از جنگ فرار می کنند و پس از آن برای اقامت به سایر کشورهای اروپایی می روند.



تلاش بریتانیا برای تحریم الیگارش‌های روسیه

بریتانیا در دهمین روز از تهاجم نظامی نیروهای روسیه به اوکراین، از ساده‌سازی اعمال تحریم‌ها علیه الیگارش‌های‌ روسیه خبر داد.

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم الیگارش‌های روسیه و همسو کردن این تحریم‌ها با اتحادیه اروپا و آمریکا آسان‌تر خواهد شد.

دولت بوریس جانسون به «کم‌کاری» در زمینه مقابله با «درآمدهای بادآورده» و غیر قانونی الیگارش‌های روس که عموما در املاک و مستغلات تجملی لندن سرمایه‌گذاری می‌کنند، متهم شده است.

در بیانیه اخیر آمده است که دولت بریتانیا قصد دارد روز دوشنبه با ارائه اصلاحیه‌هایی در لایحه جرایم اقتصادی، سازوکار تازه‌ای را «برای زمین‌گیر کردن نخبگان فاسد و افزایش فشار بر رژیم پوتین» به تصویب برساند.

به گفته جان گلن، وزیر اقتصاد و خزانه‌داری بریتانیا، ایجاد این اصلاحات، به دولت اجازه می‌دهد اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه را با سرعت عمل بالاتری به انجام برساند.

پیشتر دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تحریم‌هایی را علیه دو الیگارش سرشناس روس شامل علی‌شیر عثمانوف، تاجر میلیاردر و ایگور شووالوف، معاون اول نخست وزیر سابق روسیه، اعمال می‌کند.



اعلام آتش‌بس محدود در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان از دو شهر

روسیه اعلام کرد نیروهایش روز شنبه تیراندازی در نزدیکی دو شهر اوکراین را متوقف کرده‌اند تا به غیرنظامیانی که از جنگ فرار می‌کنند، اجازه خروج دهند. با این حال این کشور به تهاجم گسترده خود در اوکراین ادامه می‌دهد.

خبرگزاری ریانوستی روسیه روز شنبه ۱۴ اسفند گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده یگان‌های این کشور کریدورهای بشردوستانه را در نزدیکی شهرهای ماریوپل و وولنوواخا باز کرده‌اند. این دو شهر در محاصره نیروهای روسیه قرار دارند.

این خبرگزاری به نقل از مقامات این شهر نوشت در ماریوپل، شهروندان اجازه خواهند داشت در یک بازه پنج ساعته خارج شوند.

خبرگزاری رویترز نوشت هنوز هیچ تاییدی مبنی بر توقف تیراندازی وجود ندارد و مشخص نیست که آیا آتش‌بس به مناطق دیگر نیز تعمیم خواهد یافت یا اینکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده حمله گسترده در اوکراین ادامه خواهد یافت.

آژانس‌های امدادی نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در اوکراین هشدار داده‌اند زیرا غذا، آب و تجهیزات پزشکی کاهش یافته و جمع عظیمی از پناهجویان به سمت غرب اوکراین و کشورهای اروپایی همسایه می‌روند.



اعتراض اوکراین به ناتو: ما سقوط کنیم، اروپا هم سقوط می‌کند

اوکراین با محکوم کردن تصمیم ناتو در خصوص «عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور» هشدار داد اگر این کشور در اثر حمله روسیه متلاشی شود، اروپا نیز با چشم‌انداز مشابهی روبرو خواهد شد.

روز گذشته ناتو با اشاره به‌ اینکه نمی‌خواهد جنگ اوکراین به مناطق دیگر اروپا کشیده شود با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور مخالفت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین این تصمیم ناتو را به شدت محکوم کرد و گفت: «امروز ناتو به بمباران بیشتر شهرها و روستاهای اوکراین چراغ سبز نشان داد و از ایجاد منطقه پرواز ممنوع خودداری کرد.»

زلنسکی بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا از مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه حمایت کنند و خطاب به آنها گفت: «اگر ما سقوط کنیم، شما هم سقوط خواهید کرد.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، پس از نشست این سازمان در بروکسل گفته بود: «ما بخشی از این درگیری نیستیم. ما نسبت به متحدان خود در ناتو مسئولیت داریم که جنگ به فراتر از اوکراین کشیده نشود.»

او خاطرنشان کرد سرایت کردن جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپا پیامدهای خطرناک‌تر و فاجعه‌بارتری به دنبال خواهد داشت.

استولتنبرگ گفت: «متحدان ما موافقند که نباید هواپیماهای ناتو را در فضای اوکراین یا نیروهای ناتو را در خاک اوکراین داشته باشیم. ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست. مسئولیت داریم که مطمئن شویم جنگ از اوکراین فراتر نرود.»

دبیرکل ناتو در همین حال هشدار داد که روزهای آینده برای اوکراین احتمالا بدتر خواهد بود.


اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.