اعتراض‌های جهانی به زندانی شدن تورج امینی، تاریخ‌نگار بهایی

زیتون– بیش از ۴۰ شخصیت دانشگاهی و پژوهشگر در عرصه ایرانشناسی از دانشگاه‌های معتبر جهان با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را به بازداشت و حبس تورج امینی، محقق و تاریخ‌نگار بهایی ابراز داشتند.

تورج امینی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار بهایی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و زندانی شده٬متخصص تاریخ ایران در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی است.

چهره‌هایی چون یرواند آبراهامیان، عباس امانت، محمدعلی همایون کاتوزیان، علی میرسپاسی، توریج اتابکی، محمد توکلی طرقی، علی اکبر مهدی، عباس میلانی، ژانت آفاری و نیره توحیدی از جمله امضاءکنندگان این بیانیه هستند.

امضا کنندگان این بیانیه اتهام مطرح‌شده علیه تورج امینی را رد و تاکید کرده‌اند، پژوهش‌های این تاریخ‌نگار سبب «غنی‌تر شدن شناخت جمعی ما از تاریخ و مردم ایران» شده است.

این چهره‌های شاخص دانشگاهی در ادامه بیانیه آورده‌اند که بازداشت و حبس تورج امینی تنها به خاطر اعتقادات دینی او و با هدف بازداشتن او از فعالیت‌های پژوهشی بوده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که بازداشت امینی «مصداق نقض آشکار حقوق بنیادین او و تعهدات جمهوری اسلامی تحت قوانین بین‌المللی است و با اصول جهان‌شمول عدالت و رواداری نیز در تضاد است.»

در این بیانیه همچنین به برخی از آثار تحقیقاتی تورج امینی اشاره شده که به گفته امضاءکنندگان، همگی آن‌ها بر حوزه ادیان بر بستر تاریخ تمرکز دارد و از جمله پژوهش‌هایی درباره دین زرتشتی، اقلیت‌های دینی ایران در انقلاب مشروطه، و ارتباط دین بهایی با جنبش‌های روشنفکری ایران را دربرمی‌گیرد.

امضاکنندگان این بیانیه خواهان پایان نقض حقوق این پژوهشگر بهایی شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند با آزاد کردن تورج امینی به او اجازه ازسرگیری فعالیت‌های تحقیقاتی‌اش را بدهند.

پیش از این نیز دو بیانیه از سوی Middle East Studies Association و همینطور Association for Iranian Studies در حمایت او منتشر شده بود.

بازداشت تاریخ نگار به جرم بهائیت

نیروهای امنیتی در مرداد سال گذشته به خانه تورج امینی یورش بردند و در جریان تفتیش خانه، تعدادی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌ها و یادداشت‌ها و لپ‌تاپ شخصی وی را ضبط کردند و با خود بردند.

او نهایتاً به دلیل انتشار کتاب‌های تخصصی در حوزه تاریخ در دادگاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، توسط دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شد که این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

تورج امینی، نویسنده و پژوهشگر بهائی، روز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه به‌منظور تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد.

برخی از آثار آقای امینی با عناوین «تعامل اقلیت‌های مذهبی و انقلاب مشروطیت ایران» «اسناد بهائیان ایران» (۵ جلد)، «اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران» و «رستاخیز پنهان: بازگشایی نسبت آیین‌های بابی و بهائی با جریان روشنفکری ایران» پیش‌تر منتشر شده‌اند.