تحصن شبانه‌روزی در دانشگاه علم و صنعت

زیتون : جمعی از فعالان فرهنگی و صنفی دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به انتصاب عبدالمجید ارجمندی به سمت سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه، در ساختمان ریاست دانشگاه تحصن کردند. این تحصن که از ظهر سه‌شنبه، سوم دی ماه ۹۸،  آغاز شد شب گذشته نیز ادامه یافت.

مسئولان حراست این دانشگاه، برای برخورد با بست‌نشینی دانشجویان معترض، درهای ساختمان محل تحصن آنها را باز گذاشته، بخاری‌ها را خاموش و کولرها را روشن کرده تا آنها را به ترک محل وادار کنند.

به گزارش کانال تلگرام دانشجویان متحد، مطالبات سه‌گانه دانشجویان متحصن، عزل فوری سرپرست جدید معاونت فرهنگی، عدم برخورد کمیته انضباطی با دانشجویان متحصن و توجه به نظر دانشجویان در انتخاب معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه است.

در این گزارش آمده است که با توجه به اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه، تاثیر مستقیمی در روند فعالیت تشکل‌های دانشجویی دارد و بر عموم دانشجویان از طریق وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اثر می‌گذارد، لازم است نظر این تشکل‌های دانشجویی معترض و شورای صنفی به عنوان نماینده آحاد دانشجویان در انتخاب معاونت فرهنگی اعمال شود. عمده‌ترین دلایل اعتراض تشکل‌های دانشگاه علم و صنعت در انتخاب دکتر ارجمندی، سوابق ایشان در برخوردهای خارج از عرف با دانشجویان، به ویژه دانشجویان دختر، فحاشی در کلاس درس، امضای «نامه ۷۷۷ استاد» و صحه گذاشتن بر برخوردهای قهرآمیز با مردم معترض و همچنین امضای «نامه ۱۰۰ امضا» مبنی بر برخورد قضایی با عده‌ای از دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت می‌باشد.

عمده‌ترین دلایل اعتراض تشکل‌های دانشگاه علم و صنعت در انتخاب دکتر ارجمندی، سوابق ایشان در برخوردهای خارج از عرف با دانشجویان، به ویژه دانشجویان دختر، فحاشی در کلاس درس و امضای «نامه ۷۷۷ استاد» است.

با سلامت دانشجویان بازی نکنید

در حالی که اخبار متناقض و تصمیم‌های ساعتی و متغیر درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی دانشگاه‌ها به علت آلودگی هوا انتقادات زیادی را در شهرهای مختلف کشور برانگیخته، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیانیه‌ای نسبت به عدم تعطیلی دانشگاه‌ها در شرایط آلودگی هوا هشدار داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: سرنوشت نظام سلامت چه خواهد بود وقتی اندیشیدن به سلامت و تندرستی کسانی که متولیان سلامت مردم هستند واپسین موضوعی است که آن هم اگر بخت یار باشد، به آن گوشه نگاهی می‌اندازند. ما از سوی گروهی صحبت می‌کنیم که حافظان سلامت مردم‌اند اما گویا کسی کوچکترین اهمیتی به سلامت آنها نمی‌دهد!

مسئولان و مدیران دست اندر کار، هوای تدبیر بی تدبیریتان شهرهایمان را خفه و سینه هایمان را تنگ کرده است  اما بیش از آنکه این آلودگی ریه‌هایمان را بسوزاند و پیش از آنکه اثرات جبران ناپذیرش سلامتی مان را مختل کند؛ دیدن این صحنه های آزاردهنده از اختلافات داخلی و تناقض‌گویی‌هایتان در مسائلی به غایت بدیهی و پیش پا افتاده، قلب هایمان را به درد آورده است.

این بیانیه افزوده است: مایلیم بدانیم با کدام توجیهات واهی و پوچ با سلامت دانشجویان بازی می‌کنید؟! واقعا مختل نشدن جزئی برنامه آموزشی و فرار از تحمیل پرداخت هزینه‌ای مازاد بر برآوردهای اولیه بهانه قانع کننده‌ای است برای به خطر انداختن جان مردم؟!

این بیانیه افزوده است: مایلیم بدانیم با کدام توجیهات واهی و پوچ با سلامت دانشجویان بازی می‌کنید؟! واقعا مختل نشدن جزئی برنامه آموزشی و فرار از تحمیل پرداخت هزینه‌ای مازاد بر برآوردهای اولیه بهانه قانع کننده‌ای است برای به خطر انداختن جان مردم؟!

همزمان جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم و استاندار تهران از آنها خواستند که سلامت دانشجویان را طبق هیچ معیاری فدای مصلحت‌اندیشی‌ها نکنند.

در این نامه آمده است: آلودگی هوای تهران نقل محافل و گفتگو‌های این روز‌های پایتخت است. دانشگاه‌های شهر تهران در آلوده‌ترین نقاط پایتخت تاسیس شده‌اند و شاخص آلودگی در اطراف دانشگاه‌های مرکز شهر از مرز ۱۵۰ گذشته است.

عقب افتادن برنامه‌ی درسی، افت کیفیت آموزش، اختلال در تمام برنامه‌های آموزشی، تغذیه‌ای، حمل و نقل و سایر برنامه‌های مجموعه‌های دانشگاهی در اثر تعطیلی، عواقبی است که بدون شک دانشجویان و ما به عنوان نمایندگان آنان در امور صنفی به آن واقفیم. لیکن عواقب ناشی از بی‌تدبیری‌های بلندمدت گذشته را نباید با بی‌تدبیری جدید که خود مولد عواقب بزرگ‌تری است پاسخ داد.

امروز در یک طرف، اختلالی جزئی در برنامه‌های دانشگاه و در طرف دیگر سلامت دانشجو قرار دارد! سلامت دانشجویان نباید طبق هیچ معیاری فدای مصلحت‌اندیشی‌ها شود. تعطیلی مدارس شهر تهران و بروز مشکلات تنفسی و گزارش مواردی، چون خون‌ریزی دستگاه تنفسی و بستری شدن دانشجویان گواه این موضوع است که آلودگی هوا در شهر به مقدار بحرانی رسیده است. با توجه به این موضوع، فعالیت طولانی‌مدت در آلوده‌ترین نقاط شهر قطعاً در درازمدت مشکلات متعددی برای ده‌ها هزار دانشجو به‌وجود می‌آورد.

ما به عنوان نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های پایتخت، با توجه به افزایش شاخص آلودگی و رسیدن به عدد ۱۶۵ (حساس برای تمام گروه‌ها) و همچنین استناد به داده‌های سایت هواشناسی کشور که عدم وزش باد و بارش باران در سه روز آینده را پیش‌بینی کرده‌است، خواستار تعیین ساز و کار مشخص و قانونی، نه سلیقه‌ای، برای تعطیلی دانشگاه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع و مشخص شدن نهاد‌های مسئول در تصمیم‌گیری و به تبع آن پاسخگویی این نهاد‌ها نسبت به عوارض و مشکلات به وجود آمده در سلامتی دانشجویان می‌باشیم.

همچنین تفاوت محسوسی در شاخص میانگین آلودگی ارائه شده توسط هواشناسی و مقدار اعلام شده با منابع بین‌المللی دیده می‌شود که احتمالاً ناشی از نامشخص بودن میزان آلاینده‌های برخی از ایستگاه‌ها می‌باشد. این تفاوت‌ها باعث بی‌اعتمادی دانشجویان نسبت به منابع و مسئولین کشوری شده‌است، امیدواریم ضمن مطلع نمودن دانشجویان از علت این تفاوت‌ها، سلامت دانشجویان را در صدر اولویت‌های تصمیم گیری‌ها قرار دهید.

SANYO DIGITAL CAMERA

با استناد به منابع معتبر داخلی و خارجی در لحظه نگارش این نامه عدد شاخص کیفیت هوا در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران، امیرکبیر، شریف، علم وصنعت و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی از عدد ۱۷۵ فراتر رفته و با هیچ استدلال سلیمی ادامه فعالیت در شرایط کنونی به صلاح نمی‌باشد؛ لذا خواهشمندیم تصمیمات مقتضی نسبت به تعطیلی دانشگاه‌ها اخذ شود.

در درس‌های «معارف اسلامی» تجدیدنظر کنید

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خواستار تجدیدنظر در درس‌های معارف اسلامی شد.  مجید سرسنگی گفت: از یک سو باید در محتوای این درس‌ها تجدیدنظر شود و این دروس به روز شوند، و از سوی دیگر از بهترین مدرسان برای برخورد ارتباط با دانشجویان جدید استفاده شود. 

او که در جمع مدرسان دانشکده معارف و اندیشه اسلامی سخن می‌گفت تاکید کرد: دانشجویان در ابتدای ورود به دانشگاه حدود ۱۰ درصد از واحدهای دوره کارشناسی خود را تحت عنوان دروس معارف با اعضای هیئت علمی این دانشکده می گذرانند. این به آن معناست که اگر دروس معارف ما تحت بازنگری قرار گرفته و دروس مرتبط با نگاه به نیازهای نسل معاصر تدوین شود، بسیاری از سئوالات و ابهامات دانشجویان در همان ابتدای ورود به دانشگاه پاسخ گفته می شود.

سرسنگی افزود: اینکه مرتبا هم نهادی به دنبال انداختن تقصیر کوتاهی های فرهنگی به دوش نهادی دیگر باشد، دردی از دردهای فرهنگی ما کم نمی کند. در توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه همه مسئولند و همه باید پاسخگو باشند. دانشگاه، نهاد رهبری، تشکل های دانشجویی، تشکل های اعضای هیئت علمی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارکنان و مدیران دانشگاه باید همگی دست به دست هم داده و برای اعتلای بیشتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تلاش کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: کارنامه حوزه فرهنگی کشور به نسبت اعتباری که در حرفهای‌مان برای بخش فرهنگ قائل هستیم، قوی نیست و نمی توان به آن افتخار کرد. متأسفانه درک و تعریف مشترکی از کار فرهنگی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل نهادهای فرهنگی کشور به جای هم‌افزایی، بعضا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.