این ھمه مرگ کودکان در غزه، برای چه؟

– توجه کنید که “خطرناک‌ترین مکان در جھان امروز برای کودکان غزه است”
– این سخنان کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف است. او یک رادیکال دو آتشه نیست و قبلاً در کابینه بایدن و اوباما مشاغل سفارت و وکالت نظامیان را برعھده داشته است.
– بر اساس ارقام سازمان ملل، اکنون به نظر می‌رسد که تعداد کودکانی که از آغاز جنگ در ھفتم اکتبر درغزه کشته شده‌اند، دو برابر تلفات وارده در منازعات جھانی در طول سال ٢٠٢٢ باشد.
– طبق اظھارات دکتر طاھر سھول مدیر
– مد گلوبال که یک گروه امدادی در محل است .” از هر ۱۵۰ کودک غزه‌ای، یک کودک در طول دو ماه گذشته کشته شده که این رقم معادل کشته شدن نیم میلیون از کودکان آمریکائی است “
– دکتر سھول ھشدار داد که کودکان دیگری نیز ممکن است در اثر ابتلا به بیماری‌ھای عفونی تلف شوند، بیماری‌ھای ناشی از آلودگی آب و کمبود آب بدن و تعدادی نیز در اثر آسیب‌ھای جسمی علیل شده و تا آخرعمر در رنج به سر برند.
– ما می‌توانیم و بایستی که از حماس به دلیل گرایش‌ھای سرکوب‌گری، زن‌ستیزی و ھمجنسگراھراسی که مردم فلسطین را ھم سپر بلای خود کرده‌اند نفرت داشته باشیم و می‌فھمیم که چگونه اسرائیل در اثر حمله وحشیانه آنان آسیب دیده و مصمم به تلافی است. ولی بی تفاوتی حماس به جان کودکان فلسطینی نمی‌تواند توجیه آن باشد که اسرائیل و یا آمریکا ھم در این مورد بی تفاوت و بی پروا باشند.
– کابینه بایدن علاوه بر این‌که در زمان حمله به اسرائیل به درستی از آنان دفاع کرده ولی این دفاع را حتی در زمانی که آنان عامل مرگ تعداد بی‌شماری از ساکنان فلسطین می‌شود نیز ادامه می‌دھد. برعکس ادعای دولت بایدن که اسرائیل پیام ما را جھت خویشتن‌داری دریافت کرده، سازمان ملل در این ھفته گزارش داد که “شاھد شدیدترین بمباران در غزه بوده‌ایم و احتمالاً یک سناریوی جھنمی در شرف وقوع است”.
– مارتین گریفیث، یک مقام برجسته کمک‌ھای بشردوستانه سازمان ملل گفت: “ ھیچ جائی در غزه امن نیست و این‌گونه چشم پوشی آشکار از آن برای رعایت حقوق بشر باید متوقف شود”.
– ولکر تورک کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل گفته که حماس و اسرائیل ھر دو مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، ولی تعداد کثیری از آمریکایی‌ھا فقط مرگ گروه خاصی را محکوم می‌کنند. ما از یک طرف به جهانیان می‌گوییم که از اوکراین دفاع می‌کنیم زیرا که معتقد به اصول «قوانین نظام بین‌المللی» ھستیم ولی از طرف دیگر سلاح‌ھایی را فراھم می‌کنیم که منتھی به کشتار کودکان در مقیاسی وسیع در غزه می‌گردد.
– گروه کثیری وقایع را از یک سوی منشوری نگاه می‌کنند که در آن جان انسان‌ھا ارزشمند است ولی ازسوی دیگر ھمان منشور، مرگ دیگران باعث تاسف است.
– به گفته مقامات بھداشتی غزه تا به حال ۲۴٫۸۱۶ نفر در این منطقه گتو مانند کشته شده‌اند که در این میان، ۷۰٪ کودکان و زنان ھستند. تایید قطعی این ارقام غیرممکن است ولی ناظران حقوق بشری می‌گویند که این اعداد معتبر بوده و صحت آنان در گذشته نیز به اثبات رسیده است. یک مقام برجسته کابینه بایدن به کنگره گزارش داد که ارقام ارائه شده ممکن است حتی بیش از آن باشد ( با فرض این‌که اجساد زیادی ھنوز در زیر آوارھا مدفون ھستند).
– اگر این ارقام درست باشد، به منزله این است که یک زن یا کودک به‌طور متوسط در ھر ھفت دقیقه از گردش ساعت از آغاز جنگ تا به حال کشته شده‌اند که تعدادی از آنان کودکان در انکوباتور بوده‌اند.
– البته حملات وحشیانه ھفت اکتبر باعث این بمباران‌ها شد و حماس ھنوز گروگان‌ھایی را در اختیار دارد. ھرگونه فشار سیاسی باید به حماس اعمال شود تا گروگان‌ھا را آزاد کنند و اجازه دھند تا کارکنان گروه‌ھای بشردوستانه با آنان دیدار داشته باشند. تمایل گروھی از آمریکایی‌ھای تندرو به پاره کردن پوسترهای گروگان‌ھا نفرت‌‌انگیز است و ھمین‌طور موج یھودستیزی که در آمریکا و اروپا به وجود آمده است.
– در این ماجرا یک تفاوت وجود دارد: حماس عمداً کودکان را در ھفت اکتبر به قتل رساند و گروگان گرفت، اسرائیل کودکان فلسطینی را عمداً نمی‌کشد ولی بدون کوچکترین ملاحظه‌ای کلیه شھروندان یک منطقه مسکونی را بمباران می‌کند، این تفاوت را چگونه می‌توانم به والدین عزادار کودکان غزه‌ای توضیح دھم؟- درست است که این حق اسرائیل بوده که از خود دفاع کند ولی با خاک یکسان کردن مناطقی با بمب‌ھای ۲٫۰۰۰ پوندی چگونه می‌تواند امنیت او را تامین کند؟ آمریکا به کرات به اسرائیل گوشزد کرده که ازبمب‌ھای کوچکتر استفاده کرده و آنھا را در مواضع حساب شده و مشخصی فرود آورد، تا به این طریق بتواند با پیروزی تاکتیکی از شکست استراتژیکی جلوگیری کند.
– در حد توانائی و امکان می‌توانم بگویم که نتیجه این عملیات تاکنون به شرح زیر بوده است:
* به نظر می‌رسد که اسرائیل در حد مختصری ظرفیت نظامی حماس را تقلیل داده باشد. یک سخنگوی نظامی اسرائیلی تخمین زد که چند ھزار جنگجوی حماس کشته شده‌اند و آن برابر با ١٠ درصد یا کمتر از نیروی حماس است.
* حماس محبوبیت و مشروعیت خود را در کرانه باختری به دست آورده است. پرچم‌ھای حماس ( زمانی که من آنجا بودم) در ھر گوشه‌ای در اھتزاز بود.
* گروگان‌ھای اسرائیلی در معرض خطر قرار گرفته و طبق گزارش برخی از آنان کشته شده‌اند.
*حمایت ھمه جانبه مجامع بین‌المللی از اسرائیل جایگزین سیلی از حمایت و ھمدردی با فلسطینی‌ھا شده است.
* حماس در یکی از اھداف خود که پیش روی آوردن نھضت جنبش فلسطینی‌ھا در دستور جلسه جھانی بود موفق شده است.
* تنفر حاصل از مرگ فلسطینی‌ھا ثبات کشورھای ھمسایه مانند اردن را به خطر انداخته و ھرگونه امیدی را برای عقد توافق‌نامه بین اسرائیل و عربستان سعودی به تعویق انداخته است.
* خطر ناشی از قیام ساکنین کرانه باختری، ھمراه با کشمکش‌ھای گسترده‌تری با لبنان افزایش یافته است.
– آیا ھمه این‌ھا موجب امنیت بیشتری برای اسرائیل شده است؟ آیا کشتن یک زن یا کودک در ھر ھفت دقیقه از گردش ساعت، این موارد را توجیه می‌کند؟
– من صحنه‌ھای جنگ زیادی را پوشش داده‌ام و یکی از متمایزترین آنان ھمین بمباران غزه و شدت آن بوده است. ھمان‌طور که در عکس‌ھای ماھواره‌ای مشھود است، تقریباً نیمی از ساختمان‌ھای شمال غزه خسارت‌ھای ساختاری دیده‌اند.
– شدت کشتار مردم غیر نظامی در غزه به مراتب بیشتر از نبردھای دیگر است. تنھا موردی که می‌توانم با آن مقایسه کنم احتمالاً نسل‌کشی رواندا در سال ١٩٩۴ باشد. به‌عنوان مثال تعداد زنان و کودکانی که در غزه کشته شده‌اند، به مراتب بیشتر از تعداد کشته‌شدگان جنگ عراق در اولین سال آن است.
– دکتر انی اسپارو، متخصص اطفال با سابقه خدمت طولانی در مناطق جنگ زده و استادیار دانشکده پزشکی آلکان اظھار داشت که “کودکانی در این جنگ به دنیا آمده‌اند که پیشاپیش یتیم شده‌اند، تو گویی با یکدیگر وارث مصیبتی مادرزاد ھستند- سرنوشتی آمیخته با رنج، زندگی در محیطی اختناق‌آور، ناشی ازعواملی که خود نقشی درایجاد آن نداشته‌اند”.
– با محو کردن تمام یک منطقه مسکونی و کشتن تعداد کثیری از ساکنان آن به جای استفاده از بمب‌ھای کوچکتر با ھدف‌گیری‌ھای حساب شده ، ھمان‌طور که مقامات آمریکایی به آنان توصیه کرده بودند، اسرائیل خود را در معرض فشارھای روزافزونی برای آتش بسی طولانی قرار داده که نوعی پیروزی برای حماس تلقی خواهد شد . خلاصه نگرانی من این است که وارد آوردن این تلفات سنگین، یک اشتباه استراتژیکی و اخلاقی است. با خاک یکسان کردن مناطق مسکونی در قسمت ھایی از غزه با ھدف نابود کردن حماس، خود می‌تواند منجر به نجات حماس شود.
– ما باید از این‌که کودکان در اثر بمب‌ھا و موشک‌ھای آمریکایی کشته می‌شوند اندوھگین شویم. جای خشنودی است که مقامات دولت بایدن بالاخره به صدا آمده و سعی در پایین آوردن تلفات جانی دارند ولی ای کاش این ھمه به‌طول نیانجامیده بود.
– اگر بنیامین نتانیاھو پای در باتلاق گذارده، پرزیدنت بایدن با زبان به دهان گرفتن در مقابل مردم ھیچ کمکی به اسرائیل نمی‌کند. ما باید با شدت از جانب کودکانی که در مرگ آن‌ھا شریک جرم ھستیم صحبت کنیم.

– توجه کنید که مشکل است مباحثه‌ای در خصوص خاورمیانه داشته باشیم زیرا که مردم به سرعت به دو گروه تقسیم می‌شوند ولی ما باید جانبی را بگیریم که در آن کودکان اسرائیل و غزه بیھوده کشته می‌شوند بدون اینکه مرگ آنان برای کسی ایجاد امنیت کند.
ارزش جان کودکان اسرائیلی، آمریکایی و فلسطینی ھمه با ھم برابر است و رفتار ما باید بر ھمین اساس باشد.
پی‌نوشت:
«نیکلاس کریستوف از سال ٢٠٠١ به جمع نویسندگان نیویورک تایمز پیوست. او تاکنون برنده دو جایزه پولیتزر شده است، یکی برای پوشش اخبار چین و دیگری در نسل کشی دارفور».

منبع متن اصلی: نیویورک تایمز

https://www.nytimes.com/2023/12/06/opinion/gaza-israel-deaths.html

View Comments (4)

  • با سلام،

    متاسفانه این مقاله جواب خودش را میدهد. هیچ دلیل منطقی‌ وجود ندارد که اسرائل علیه منافع خودش در جنگ در مورد مرگ غیر نظامیان سهل انگار باشد. پس حتما این مربوط به منطق این جنگ خاص در محیط شهریست که اسرائل را مجبور میکنند از جنگ خانه به خانه و تان به تان اجتناب کند و از بمبهی هدفمند بیشتر استفاده کند. این کاملا سابقی تاریخی در روزهای آخر جنگ جهانی‌ دوم دارد، که در ندا برای مدتها شهر‌های عمده عالمان نازی عملا با خاک یکسان شدند. چون سربازان نازی در میان جمعیت پنهان شده بودند.

  • در یک کلام صهیونیست ها را فقط باید با زبان زور
    با آنها صحبت کرد.
    وقتی که گروگان های خودشان را می‌کشند مشخص
    هست که چه برنامه‌ای برای قتل عام بی هدف دارند
    از بالا همه جا را با خاک یکسان کردند.
    زمینی هم که وارد می‌شوند از ترس هر گونه خطر احتمالی هر جنبنده ای را هدف قرار میدهند
    جنگی که سربازانش زیر لباس پوشک میپوشند
    مشخص است که به چه سمتی میرود!

    • خوب پاشو برو غزه با زبان زور با "صهیونیست‌ها" صحبت کن! چرا به بقیه دستوری رو‌ میدی که خودت جرات اجراش رو‌ نداری؟!