بلاتکلیفی فعالان طب‌ اسلامی

بازداشت به خاطر تبلیغ ادرار شتر

زیتون– مهدی سبیلی٬ حکیم طب اسلامی که مدعی شده بود راه درمان بیماری کرونا «نوشیدن ادرار شتر» است٬ امروز (چهارشنبه) بازداشت شد.

مهدی سبیلی،‌ مدیر انجمن موسوم به «علمی آموزشی طب‌الصادق»، روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه با انتشار ویدیویی در یک اصطبل نگهداری شتر اقدام به نوشیدن ادرار این حیوان در مقابل دوربین کرده و از مردم خواسته بود برای درمان و مقاومت برابر کرونا آن را به صورت «گرم و تازه» بنوشند.

مهدی سبیلی اولین مروج طب اسلامی نیست که به دلیل ترویج ایده‌های این نوع از «طب» بازداشت می‌شود.

بازداشت مروجان طب سنتی

پیش از مهدی سبیلی٬ مرتضی کهنسال به دلیلی مشابه بازداشت شده بود. او اهل لنگرود و یکی از شاگردان مکتب طب اسلامی است.

مرتضی کهنسال یکی از شاگردان عباس تبریزیان، بود که با انگشت به دهان و دماغ مبتلایان کرونا «عطر پیامبر» می‌مالید تا شفا یابند.

پیش از آن طاهره چنگیز٬ رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان٬ درباره عیادت و ملاقات بدون تجهیزات با بیماران کرونا هشدار داده بود. دکتر طاهره چنگیز گفته بود اگر در این صورت کسی مبتلا نشد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را می‌بندد و استعفا می‌دهد.

کهنسال در جواب به این پزشک در فیلمی که پخش کرده، با لبخند می‌گوید: «در یکی از بیمارستان‌های مرجع هستیم… این را بفرستید برای همون خانم دکتر که گفت هم استعفا می‌دم و هم در دانشگاه‌ها را می‌بندم. کلیپ‌های بعدی هم میاد…» و سپس بر بالین بیماری می‌رود که کرونا دارد و مایع مربوطه را به دور دهان و دماغ بیماران می‌مالد.

او در پیامی دیگر ریشخندکنان می‌گوید: «…. ویروس کرونا از شهر ووهان به شهر سوهان آمد و آن وقت پشت ماسک تو گیر کرد… ۳۶ هزار میلیارد بودجه بهداشت… ماسک هست، نیست؛ احتکار شد. ۵۳۰ میلیارد ستاد بحران …»

سازمان نظام پزشکی این اقدام را محکوم کرد و آن را مصداق تشویش افکار عمومی دانسته و وزارت بهداشت خواستار برخورد قضایی با او شد.

در نهایت پس از انتشار گزارش‌هایی درباره جان باختن یکی از بیماران مبتلا به کرونا در بندر انزلی که یک روحانی به صورت او و دیگر بیماران «عطر» مالیده بود، دستور بازداشت این روحانی صادر شد.

رحمان سید‌زاده، دادستان بندر انزلی، روز چهارم فروردین خبر داده بود که دستور بازداشت این فرد با هماهنگی دادستان ویژه روحانیت صادر شده است.

به گفته سید‌زاده​، این روحانی که «در زمینه تیمم افراد فوت شده همکاری داشت با استفاده از غفلت ماموران حراست بیمارستان وارد بخش شده بود.»

مرتضی کهنسال اما برای چند روزی فراری بود تا در نهایت بازداشت شد هرچند که دادگاه ویژه روحانیت او را با قرار وثیقه‌ای سبک آزاد کرد.

پیش از آن نیز خبر تجویز استعمال «روغن بنفشه» از سوی عباس تبریزیان که با عنوان «پدر طب اسلامی» شناخته می‌شود٬ خبر ساز شده بود. روحانی که به گفته مسئولان نظام سلامت ایران تحت تعقیب و در حال حاضر به عنوان فراری در عراق زندگی می‌کند.

تبلیغ طب اسلامی و بازداشت مروجان آن

حامیان طب اسلامی بر پایه توصیه‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی و آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ مبنی بر مقابله با آن‌چه که «علوم غربی» می‌نا‌مند طی دهه‌های اخیر با حمایت از «اسلامی‌سازی علوم» فعالیت خود را گسترش داده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی،‌ پزشک و از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی،‌ در آذرماه سال گذشته گفته بود که وزارت بهداشت باید به فعالان تجربی طب سنتی مجوز دهد.

از سوی دیگر علیرضا مرندی،‌ رییس فرهنگستان علوم پزشکی و رییس تیم پزشکی آیت‌الله خامنه‌ای، در این زمینه گفته است: «امیدوارم به سمتی برویم که آموزش پزشکی و ارائه خدمات سلامت بعد اسلامی داشته باشد.»

او همچنین از تربیت «پزشک حکیم و قرآنی» در این زمینه دفاع کرده است.

ده‌ها پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی و مرکز آموزشی آزاد و دولتی با عنوان طب اسلامی و یا سنتی در شهرهای مختلف کشور مشغول به فعالیت شده‌اند و برای درمان بیماری‌های مختلف اقدام به ارائه راه حل می‌کنند.

یکی از این پایگاه‌های تبلیغی وبسایت موسوم به «حوزه»، متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی،‌ است.

این وبسایت در مطلبی درباره ضرورت گسترش علوم اسلامی و مقابله با علوم غربی نوشته است: «از مطالبات غرب و دشمنان اسلام، وابستگی تمام عیار مسلمین به آنان، مخصوصا کمپانی‌های داروسازی یهودیان می‌باشد؛ اما در سبک زندگی اسلامی، بنا بر اصل استقلال مسلمین، بهترین راه، درمان با داروهای غیر شیمیایی است.»

آموزش طب اسلامی و سنتی همچنین در مراکزی در برخی دانشگاه‌ها از جمله علوم پزشکی «شهید بهشتی» در تهران و «فردوسی» در مشهد نیز صورت می‌گیرد.

دانش آموختگان این مراکز یا حوزه‌های علمیه به استناد توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی و حلقه نزدیکان او٬ به ترویج اصولی می‌پردازند که از آن با عنوان «طب اسلامی» نام می‌برند؛ استفاده از احادیث پیامبر اسلام و یا امامان شیعه.

اما پس از انتشار اخبار و تصاویر مربوط به این شیوه از درمان٬ به سرعت از سوی مراجع رسمی قضایی یا انتظامی بازداشت می‌شوند؛ هرچند که در تا کنون هیچ یک با برخورد شدید مواجه نشدند.

مانند مهدی سبیلی که به استناد روایت‌های منسوب به بزرگان دین و مذهب در بحارالانوار، وسائل‌الشیعه، منتخب‌الاحکام، صحیح بخاری، سنن ابن ماجه و … درباره حلال بودن و مزایای طبی ادرار شتر توصیه کرد که برای درمان کرونا باید آن را نوشید اما فعلا مشغول نوشیدن آب خنک است.

در همین رابطه وب سایت فکت نامه نیز مجموعه‌ای از فتاوی مراجع تقلید شیعه را در این رابطه منتظر کرده است.

بر اساس این مجموعه از نظر آیت‌الله محمدتقی بهجت «شرب بول شتر» جایز است. در احکام آیت‌الله وحید خراسانی آمده که «خوردن بول شتر و گاو و گوسفند در صورت نیاز به آنها براى مداوا مانعى ندارد». در سایت آیت‌االله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتاء گفته شده «بول شتر نجس نمی‌باشد ولی در غیر موارد ضرورت خوردن آن حرام است.» آیت‌الله علی سیستانی هم در کتاب توضیح‌‌المسائل خود نوشته «آشامیدن بول حیوانات حرام‌گوشت، حرام است، و همچنین بول حیوانات حلال‌گوشت ـ حتی شتر بنا بر احتیاط لازم ـ ولی خوردن بول شتر و گاو و گوسفند اگر برای معالجه باشد اشکال ندارد.»

حال باید دید با توجه به این اسناد مهدی سبیلی بر اساس چه عدله‌ای بازداشت شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. با سلام. اینجا مملکت اسلام است. آقایان حضرات اسلامی که همگی آیت الله هستند و با قران اشنأیی کامل دارند طب اسلامی و نوشیدن ادرار شتر را جایز میدانند. تمام علوم غرب منحط و فاسد است. ما باید در اینگونه موارد نگاه دیگری کرده و واژه‌ها را باید شست. خداوند برای تنبیه بشر که محیط زیست را آلوده کرده است این بلا را نازل فرموده ولی اسلام و طب اسلامی داروی شفا آن را دارند. باید از این موهبت استفاده کرد.

  2. باور نکردند است که در پایان دهه دوم قرن بیشت و یکم در ایران چنین جانورانی اجازه دارند خرافات ضد علمی خود را بخورد مردم ساده لوح ایران بدهند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بلاتکلیفی فعالان طب‌ اسلامی

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »