? مبلغان رسمی دین در ایران از تنوع بشری بیزارند و دشمن آزادی‌اند

بیانیه جمعی از نواندیشان دینی ایران در محکومیت برخورد داعشی با قرآن

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی ایران در محکومیت برخورد داعشی با قرآن برای ترساندن مردم بیانیه‌ای صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است«تنها فرق حاکمان و مبلغان دستگاه تبلیغات رسمی با گروه گمراه دولت اسلامی شام (داعش) که خود را سنّی می‌انگارند فراتر از اینکه اینها خود را شیعه می‌خوانند چیست؟ هر دو طائفه از تنوّع بشری بیزارند و دشمنان آزادی‌اند.»

به گزارش «زیتون» این روشنفکران دینی در ادامه نوشتند که «ما این نمایش تلویزیونی را جز یک صحنه آرایی حاکمان ستمگر در روزهایی که دستشان به خون مردم بیگناه آلوده شده نمی دانیم.»

امضا کنندگان این بیانیه تاکید کردند که «هم حاکمان و مبلغان رسمی دین در ایران و هم داعش، هر دو از تنوّع بشری بیزارند و دشمنان آزادی‌اند.»

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

قرآن که باید چشمۀ رحمت و کتاب هدایت باشد در دست  ستمکاران و  جاهلان خشک مغز  به پرچم  قساوت و خشم و ابزار  کشتار مردمان تبدیل می شود.

اینکه تلویزیون حکومتی ایران (برنامۀ دوشنبه پنجم آذر ۱۳۹۸) اعتراض حق خواهانه شهروندان کشور را مصداق محاربه معرّفی کند، یک نمونۀ رسوای خوانش غلط و تفسیر به رأی ظالمان و  خشک مغزان خوارجی است.  جا دارد اهل قرآن همه یکصدا  انذار دهند که  «گر تو قرآن بدین نمط خوانی/ببری رونق مسلمانی». جاری کردن مجازات هولناک راهزنان و ایلغار زنندگان به جان و مال و ناموس مردمان در روزگاران دور اگر بر فرض امروز هم روا دانسته می شد آیا در حقّ اختلاس‌گران و کلان‌خواران حکومتی و شلیک‌کنندگان به سر و سینه فرزندان مردم در کوی و خیابان شهرها اولی‌تر نیست!؟

ما اینک در ابراز همدردی با ملّت بردبار ایران، در ابراز برائت از تحریف قرآن و اظهار اشمئزاز از مسخ آموزه‌های دینی می‌پرسیم کجا شد امر قرآنی قیام به قسط و فرمان الهی رعایت عدل؟ چه بر سر آرمان ابوذر آمد که می‌گفت: «در شگفتم از کسی که در خانه‌اش نان نمی‌یابد و با شمشیر آخته‌ بر مردم نمی‌شورد!»

نادیده گذاشتن وعید شدید قرآنی به آنان که با دادخواهان می‌ستیزند (آل‌عمران ۲۱)، به عدالت بی‌وفایند (مائده ۸)، و حق مردم را می‌خورند (توبه ۳۴) امّا همگی مصادیق کتمان حقیقت و دورانداختن کتاب (آل‌عمران ۱۸۷)، و عین فروختن گوهر دین به ثمن بخس دنیاپرستان است: فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ.

دریغ و درد و اندوه که چه می‌خواستیم، چه شد؟! تنها فرق حاکمان و مبلغان دستگاه تبلیغات رسمی با گروه گمراه دولت اسلامی شام (داعش) که خود را سنّی می‌انگارند فراتر از اینکه اینها خود را شیعه می‌خوانند چیست؟ هر دو طائفه از تنوّع بشری بیزارند و دشمنان آزادی‌اند. قانون انسانی را به رسمیّت نمی‌شناسند، و به بهانه قانون الهی حقوق شهروندی را لگدمال می‌کنند. اینها به پیامبری پشت کرده‌اند که خلق عظیم داشت (قلم ۴)، و سختی مردمان بر جانش سخت می‌آمد (توبه ۱۲۸) ، و غمخوارانه پرستاریشان می‌کرد.

ما جمعی از نواندیشان دینی با اتکاء به میراث گرانقدر پیشگامان نواندیشی دینی معتقدیم اولا  آیه مورد استناد در برنامه تلویزیون حکومتی در مورد راهزنان و  حمله کنندگان وحشت آفرین به جان و مال و ناموس مردم بوده و نه  اعتراض مردم به حاکمان.

ثانیا این نوع مجازات ها که امروزه به درستی از منظر  دوران جدید خشن تلقی می شود، در  تاریخ کهن بشری (حتی تا دوره انقلاب فرانسه که گیوتین برای گردن زدن  مجرمان در آن رواج دارد)، امری ناهنجار تلقی نمی شده است. این نوع احکام جزائی ابداع  هیچ مذهبی نیست بلکه طبق عرف  و روال زمانه مورد استناد یا استفاده قرار می گرفته است. همانگونه که در جای دیگری از قرآن وقتی به تهدید فرعون نسبت به برخی درباریان اش می پردازد دقیقا به همین نوع مجازات اشاره می کند (آیه هفتاد سوره طه).

ثالثا ما معتقدیم که با تاسی به سنت نبوی، اتخاذ شیوه های مجازات و دیگر امور حقوقی مشابه بنا به «عرف» همان زمان که برخاسته از «علم و عقل  عدل» هر دوران است، تعیین می شده است. این نوع احکام(اجتماعی) را امری تاریخی و طبق مقتضیات زمانه می دانیم و با فراتاریخی دانستن آنان از سوی سنت گرایان مخالفیم.

اصل مسئله اما آن است که ما این نمایش تلویزیونی را جز یک صحنه آرایی حاکمان ستمگر در روزهایی که دستشان به خون مردم بیگناه آلوده شده نمی دانیم. با این تصور واهی که شاید از این طریق نیز بتوانند به ارعاب مردمان جان به لب رسیده معترض بپردازند. استفاده از این حربه کثیف پاسخی جز این ندارد که دست های به خون آلوده و  آغشته به فساد و  سرکوب و دل های بی رحم و پر قساوت ستمگران راهی به فهم قرآن ندارد و جز به عنوان حربه جهل و سرکوب به آن نمی نگرد: لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (واقعه ۷۹).

نام امضا کنندگان این بیانیه:

عبدالعلی بازرگان

رضا بهشتی معز

سروش دباغ

رضا علیجانی

احمد علوی

حسن فرشتیان

حسین کمالی

محسن کمالیان

داریوش محمدپور

مهدی ممکن

یاسر میردامادی

حسن یوسفی اشکوری

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. با درود
    از اینکه به مقابله از این خشونت عریان برخاستید سپاسمندم . ولی منطق بکار رفته در توجیه خشونت نهادینه شده در قرآن را بهیچوجه نمیپذیرم .
    جنایت جنایت است و ربطی به عرف و زمانه ندارد . شما فکر میکنید زجر و شکنجه دزدان و قاتلان در ۱۴۰۰ سال پیش امر پسندیدهیست ؟ چرا خدای اسلام در کتابش به ان فرمان میدهد و ان را کتاب راهنما برای سعادت مینامد. قرآن در هیچ جایش به صراحت نگفته که برای دوران خاصی معتبر است بلکه این متکلمین اسلام هستند که چنین ادعایی را به ان نسبت میدهند تا راه فراری برای نجات در عصا ر بعدی پیدا کنند. آنچه که از شما گفته میشود این کلام خدا است و خدا زمانمند نیست که عصری سخن بگوید . دوستان باری اداره امور عصر نیازی نیست که به یک کتاب عصر حجری اتکا شود . ما در هر عصری میتوانیم به عقل جمعی همان عصر اتکا کنیم و قوانینی که متناسب همان دوره است را تدوین کنیم .
    با سپا س

  2. متاسفانه ما امروز گرفتار افراط و تفریط هستیم. چه حکومتیان که دچار افراطند و چه نواندیشان دینى که گرفتار تفریطند. افراط ها حتى براى مردم هادی آشکار شده است اما تعجب از نواندیشان دینی است که عقاید متناقض و مغایر با اصول دین بالاخص توحید را، عین اسلام معرفی می‌کنند ! در خصوص آیه مورد بحث در سوره مائده البته نظر کارشناس دینی تلویزیون در باره تطبیق آن با شورشیان اخیر کاملا اشتباه است که پاسخهای لازم در این خصوص از چند سو در فضای رسانه ای انتشار یافت. اما استدلال نواندیشان محترم دینی که آنرا متعلق به عصر و دوره گذشته میدانند چیست؟ دلایلشان برای منسوخ بودن آن چیست؟ دوستان دینی را که داعیه شمول جهانی و برای همه عصرها را دارد چگونه بصورت منسجم تبیین عقلانی می‌کنند بطوریکه به مسلمات دینی و اصول آن خدشه ای وارد نشود؟ چه اصراریست بدون آگاهی عمیق از معارف اسلامی ، افکار خود را بعنوان نواندیشی دینی اسلام معرفی کنیم. سخن در این باره بسیار است به منظور پرهیز از اطاله کلام به همین چند خط بسنده میکنم.

  3. کتابی که بارها از خونریزی حمایت کرده نمیتونه منبع رحمت و رافت باشه
    “نواندیشان دینی” خواسته یا ناخواسته اول خودشونو فریب میدن و بعدا مردمو

  4. با سلام حضور همه نو اندیشان. خوب این نظر و فهم شما ازقران است که با دأیعش و نظام مقدس اسلامی در تضاد است. ما نمیدانیم که برداشت شما از قران درست است یا مال آنها. به عوض دردمندی با ایرانیان و کشور نابود شده ما، تمام تلاش شما بر این آصل است که قران را توجیه و تبریه کنید. اگر واقعا میخواهید به ایران و حتی دین خدمت کنید بیایید و خواستار یک حکومت سکولار و دمکرات در ایران باشید. آزادی دین فقط با، آزادی از دین ممکن است. ارادتمند. علی سون

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »