احتمال ارجاع پرونده رییس جمهوری به قوه قضاییه

رییس جمهوری مجلس را قانع نکرد

زیتون– مجلس ۵ سوال از رییس جمهور پرسید و تنها از یک پاسخ وی قانع شد.

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه ششم شهریور، از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رییس‌جمهوری، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

روحانی برای نخستین بار طی پنج سال گذشته، روز سه‌شنبه با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های نمایندگان، به مجلس شورای اسلامی رفت.

او در بخش نخست سخنرانی خود در مجلس گفت سئوالات پنج‌گانه نمایندگان «سئوالات ملت ایران» نیز به شمار می‌رود؛ «چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک این‌چنین؟ چرا رونق و رکود شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست؟ چرا رشد قیمت ارز؟»

او در عین حال پرسید: «اما سوال اصلی این است چرا حرکت ما که در چهار سال و نیم رو به جلو بود، و آمار شاهد این است، در این هفت هشت ماه، ناگهان شرایط جدیدی آغاز شد؟»

رییس‌جمهوری افزود: «چرا امید مردم تغییر کرده و حتی بالاتر از آن چرا عده‌ای در مورد نظام جمهوری اسلامی دچار شک شده‌اند.»

حسن روحانی در ادامه از فعالیت‌های دولتش در مقابله با قاچاق دفاع کرد.

رییس جمهوری در مورد ادامه تحریم‌های بانکی پس از توافق اتمی گفت: تحریم‌ها علیه ایران تنها تحریم‌های هسته‌ای نیست.

حسن روحانی از نمایندگان مجلس خواست لوایح مربوط به امور بانکی را هر چه زودتر تصویب کنند «که بر روابط بانکی ما تاثیر بسیاری می‌گذارد».

در چند ماه گذشته، لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و منع تأمین مالی تروریسم، به محل مجادله‌های دولت و حامیانش، با جریان‌های مخالف آن تبدیل شده است.

حسن روحانی در سخنان خود از کارنامه دولتش در زمینه بیکاری دفاع کرد.

روحانی همچنین در مورد افزایش بی‌سابقه بهای ارز گفت «مسائل اجتماعی، روانی و سیاست خارجی» آثار بیشتری بر افزایش بها داشته تا مسائل اقتصادی.

مجبتی ذوالنور، طراح سوال از روحانی، در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه در مجلس دولت را متهم به خودشیفتگی و عدم برنامه‌ریزی برای مشکلات اقتصادی کرده و گفت برنامه‌ای برای مقابله با پیامدهای خروج دولت دونالد ترامپ از برجام نداشت.

محمد دهقان، نماینده اصولگرای مجلس، تصمیم دولت برای اختصاص ارز دولتی را «غیر قانونی» خواند. حمید رضا فولادگر، نماینده اصفهان، از «بی ثباتی در تصمیمات دولت»، «عدم توجه به تولید داخلی» و «اجرا نشدن قانون اقتصاد مقاومتی» انتقاد کرد. محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز، نیز گفت در دولت روحانی، رکود بر اقتصاد کشور «حاکم بود» و «نشانه ای از برنامه دولت برای حل آن دیده نمی شود». او پیش‌بینی کرد تورم امسال «به ۶۰ درصد» برسد.

اما حسن روحانی در بخش دوم سخنان خود گفت تاریخ رخدادها و تحولات اخیر به «دی ماه ۱۳۹۶» باز می‌گردد. او با اشاره به اعتراضات هفتم دی ماه ۱۳۹۶ گفته عده‌ای به خیابان‌ها آمدند و «شعارهای هنجارشکنانه» دادند و «مردم دچار حیرت شدند.»

رییس جمهوری در پاسخ گفت که این حادثه دولت آمریکا را «به طمع انداخت» و دونالد ترامپ در اواخر دی ماه اعلام کرد در صورت اصلاح نشدن برجام از آن خارج می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود از منتقدان داخل حکومت خواسته «پشت تریبون‌ها» نگویند کشور دچار بحران شده: «کشور دچار بحران نشده، ما در مرحله آسیب و در برخی موارد در لبه تهدید هستیم، اما کشور دچار بحران نشده‌است.»

او همچنین تاکید کرد: «بدانید تخریب، خرابی می‌آورد. سیاه‌نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد.»

روحانی در بخش دوم سخنرانی خود چند بار خواستار «وحدت»، «برادری» و «در کنار هم بودن» قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی شد و گفت «راه دیگری وجود ندارد». او در پایان سخنان خود گفت دولت در حال افزایش ذخایر ارزی «برای ماه‌ها و سال آینده» است و به همین دلیل در حال حاضر از این ذخایر استفاده نمی‌شود.

نمایندگان مجلس تنها در مورد علت استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند و در مورد اقدام دولت برای کاهش بیکاری، رکود اقتصادی، افزایش شدید بهای ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی و کنترل قاچاق قانع نشدند.

روز گذشته جواد کریمی قدوسی٬ نماینده مجلس٬ در صورتی که نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در صحن علنی قانع نشوند پرونده‌ای در این زمینه برای بررسی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

در مقابل اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس، گفت: «فعلا بحث قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره سوالات و ارجاع آن به قوه قضائیه مطرح نیست» و «این موضوع منوط به جمع‌بندی و نظر حقوقی مجلس و هیئت رییسه است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

احتمال ارجاع پرونده رییس جمهوری به قوه قضاییه

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »