لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با رای مجلس مسکوت خواهد ماند

زیتون– لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که امروز در مجلس به رای گذاشته شده بود با ۱۳۸ رای موافق و ۱۰۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع برای مدت دو ماه مسکوت ماند.

در حاشیه تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نمایندگان اصولگرای مجلس در اعتراض به تصویب این لایحه چندین بنر و پلاکارد را بر زمین پهن کردند و با تجمع دور رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی مانع ادامه کار مجلس شدند.

به گزارش ایلنا، حسین نقوی حسینی در مخالفت این لایحه در حال صحبت بود که نمایندگان با اعتراض مانع صحبت او شدند. این اقدام توسط جمعی از نمایندگان اصولگرا از جمله کریمی قدوسی، دهقان، چنارانی، ابطحی و پژمان‌فر صورت گرفت و همزمان با این اقدام رحیم زارع نامه‌ای در دست گرفته بود و بین نمایندگان می‌چرخید و امضا جمع می‌کرد.

در ادامه علی لاریجانی رییس مجلس٬ در اعتراض به عملکرد آنها گفت: «شما نمایندگان ملت هستید اینجا جمع شده‌اید و حقوق می‌گیرید پس با صحبت مطالب را حل کنید این کارها برای چیست.»

همچنین احمد مازنی در اعتراض به پلاکاردها و بنرهایی که نمایندگان اصولگرای مجلس از دیوارهای صحن آویزان کرده بودند یکی از آنها را به پایین پرتاب کرد.

چهار لایحه خبرساز مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی درهفته‌های گذشته درمجلس مطرح شده‌است.

«اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» در مجلس ایران در حال بررسی بود.

«لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته (پالرمو)» نیز در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان این لایحه را برای اصلاح به مجلس بازگردانده است.

در این میان لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» که اصولگرایان حساسیت بیشتری بر روی آن دارند، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «به صورت مشروط» تصویب شده و قرار است روز یک‌شنبه در جلسه علنی مجلس بررسی شود.

کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، یکی از پیمان‌نامه‌های سازمان ملل متحد است که با هدف تشویق دولت‌ها و همکاری بین کشورها برای قطع منابع مالی گروه‌هایی که تروریستی توصیف می‌شود، در سال ۱۹۹۹ میلادی تصویب شد.

تاکنون ۱۸۷ کشور جهان به این کنوانسیون پیوسته‌اند.

روز گذشته در ادامه اعتراض‌ اصول‌گرایان به لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی(FATF)، گروهی از طلاب در مقابل دفتر علی لاریجانی درقم تجمع کردند و فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نیز خواستار رای منفی به لایحه «الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» شد.

به گزارش تسنیم، روز شنبه «گروهی از طلاب» و دیگر معترضان به لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در مقابل دفتر علی لاریجانی، رییس مجلس تجمع کرده بودند.

شرکت کنندگان در این تجمع «لایحه FATF» را «ننگین» و «برجام مالی» خوانده بودند.

درهمین رابطه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران٬ خبرداد که گروه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شامگاه شنبه نشستی را با حضور رییس مجلس دربارهٔ لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی برگزار می‌کند.

مخالفان این لوایح در مجلس شورای اسلامی، نگران دشواری کمک مالی ایران به گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و گروه‌های مسلح فلسطینی در پی تصویب این لوایح و افزایش فشارها به جمهوری اسلامی به دلیل حمایت از این گروه‌ها هستند.

در همین حال فراکسیون نمایندگان ولایی، مشهور به فراکسیون اعضای جبهه پایداری در مجلس، در بیانیه‌ای از نمایندگان خواست که از تصویب لایحه لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» خودداری کنند.

در این بیانیه اعلام شده که به دلیل «تعریف دوگانه» از تروریسم، گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان نیز از سوی کشورهای غربی گروه تروریستی خوانده می‌شوند.

این فراکسیون در بیانیه خود ابراز نگرانی کرده که تصویب این لایحه باعث «گذاشتن ابزارهای حقوقی جدید در اختیار دشمنان جمهوری اسلامی»، «تحریم‌های فزاینده علیه برخی از نهادهای حاکمیتی کشور همچون سپاه پاسداران» و در نهایت «منجر به ارسال مجدد پرونده ایران به دادگاه بین‌المللی لاهه و شورای امنیت سازمان ملل» شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »