مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با فروش هواپیما به ایران

زیتون– مجلس نمایندگان آمریکا٬ رای به ممنوعیت فروش هواپیما به ایران داد.
این مجلس روز گذشته به متمم‌هایی رای داده‌است که اگر در سنا نهایی و با امضای رییس‌جمهوری اجرایی شود، مانع از فروش هواپیماهای تجاری به ایران می‌شود. رای به این متمم با مخالفت نمایندگان دمکرات همراه بود چرا که به گفته آنان تصویب نهایی مصوبه می‌تواند به تلاش‌های بین‌المللی در پیوند با توافق اتمی ضربه بزند.
هیل از ارل بلومناور، یکی از نمایندگان دمکرات، نقل کرده است که این مصوبه «بدون هیچ دلیل مناسبی، شرکت‌های آمریکایی را هدف جریمه‌شدن قرار می‌دهد» و به توافق اتمی میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی، ضربه می‌زند.
بلومناور گفته است «به نظر من پایبندی به تعهدات ما در ارتباط با توافق اتمی مهم است. توافق اتمی با ایران، یکی از اندک نقاط روشن در منطقه است.»
این متمم‌ها را پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه، ارائه کرده و ۲۲ شهریور ماه در روند بررسی لایحه دفاعی سال آینده آمریکا، مطرح شده‌است.
این نماینده جمهوری‌خواه سال گذشته نیز متمم‌هایی را به لایحه بودجه خدمات مالی ارائه کرده بود که هدف از آن‌ها نیز جلوگیری از فروش هواپیما به ایران است.
متمم‌ها مانع از استفاده از منابع مالی برای صدور مجوزهای مربوط به نقل‌وانتقلات پولی و نیز مانع از صدور مجوز فروش هواپیماها توسط اداره کنترل دارایی‌های خارجه وزارت خارجه آمریکا می‌شود.
پیتر روسکام با اشاره به آنچه سابقه جمهوری اسلامی در استفاده از هواپیماهای تجاری، برای انتقال سلاح و نفرات در حمایت از بشار اسد، عنوان شده، خواستار جلوگیری از از فروش هواپیما شده بود.
روسکام گفته است «تا زمانی که ایران به استفاده از هواپیماهای تجاری برای حمایت از تروریست‌ها و جنایت‌کاران جنگی خاتمه ندهد، شرکت‌های غربی نباید مجاز به فروش آن‌ها به شرکت‌های هوایی ایران باشند؛ هواپیماهایی که به جنگ خشونت‌بار راه‌افتاده توسط اسد کمک می‌کنند.»
در پی توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، باراک اوباما رییس‌جمهوری وقت به وزیر خارجه‌اش اختیار داد تا مجوز صدور هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کند. در تیر ماه ۱۳۹۵ وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از بیانیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ درباره توافق با ایران‌ایر، گفته بود، این توافق در چارچوبی که «برجام» مشخص کرده، انجام می‌شود.
مصوبه فعلی باید به رای سنا و سپس امضای رییس‌جمهوری آمریکا برسد تا نهایتا اجرایی شود. وب‌سایت هیل به این موضوع نیز اشاره کرده که تصویب مصوبه مشابهی در سال گذشته، به بررسی در سنا نرسید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »