#ادلب

حمله شیمیایی به سوریه در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان

زیتون- حمله شیمیایی در استان ادلب سوری، براساس اعلام انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی، یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه، تاکنون به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر منجر شده و حدود ۴۰۰ نفر نیز دچار مشکل تنفسی شده‌‌اند.
انجمن سازمان‌های مراقبت پزشکی در اطلاعیه خود نوشت تایید کرد که از ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی ۴۰ حمله انجام شده است. این انجمن که ائتلافی از سازمان‌های امدادرسانی مستقر در پاریس است، پیش بینی کرده که شمار کشته‌ها افزایش یابد.

صبح امروز بی‌بی‌سی فارسی به نقل از «فعالان حقوق‌بشری» در سوریه، خبر داده بود که هواپیماهای دولتی سوریه یا روسیه عامل این حمله بوده‌اند.

دولت سوریه در واکنش به «اتهام‌ها علیه خود» در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در استان ادلب، ضمن تکذیب این گونه ادعاها آن را «کذب محض» خواند.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، به شکل جداگانه ای این حمله را «شنیع» خوانده و خواستار پیگیری آن شده‌اند.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز این حمله را «وحشتناک» خواند و گفت اعتقاد دارد که حمله یاد شده «شیمیایی» بوده و «از هوا» صورت گرفته است.

هرچند جمهوری اسلامی تا کنون نسبت به این حمله واکنشی نشان نداده، کاربران فارسی زبان شبکه های اجتماعی با دو هشتگ #خوان_شیخون و #ادلب به تقبیح این حمله پرداختند.

در میان کاربران فارسی زبان، طیف مختلفی از اظهارنظرها وجود داشت. برخی کاربران با اشاره به پیروزهای اخیر دولت بشار اسد و حامیانش – ایران و روسیه – عامل این حمله را نیروهای مخالف مسلح بشار اسد معرفی می‌کردند. به عقیده یکی از کاربران توییتر: «من یه سری استدلال دارم میخونم که حلمه‌ی [حمله‌ی] شیمیایی امروز سوریه کار اسد و مدافعان حرمه که واقعا دارم شاخ در میارم از این حماقت». کاربر دیگری با اشاره به این‌که مدرکی برای انجام این جمله از سوی دولت سوریه یا روسیه وجود ندارد، چنین نوشت: «انفجار شیمیایی ادلب بی شک صحنه سازی برای درگیر کردن نیروهای ناتو و آمریکا در جنگ سوریه است چون ارتش سوریه درحال پیروزی کامل بر تروریستهاست».

چنین استدلال‌هایی با تکیه بر انجام این حمله برای درگیر کردن آمریکا و دونالد ترامپ در سوریه، از سوی برخی کاربران دیگر هم تکرار شد. آن‌ها به این مساله اشاره می‌کردند که نیروهای مخالف دولت چنین سابقه‌ای دارند: «سواستفاده و آزار کودکان در تهیه‌ی فیلم پروپاگاندای حمله‌ی دروغین شیمیایی دولت سوریه برای ترغیب غرب به تجاوز به سوریه».

با این حال، این تمام‌ موضع‌گیری‌ها در این زمینه نبود. این شکل از موضع‌گیری‌های منتقدان خود را هم داشت: «متخصصین» سوریه هنوز نگفتند این حمله‌ی شیمیایی صحنه‌سازی بوده و این بچه‌ها هنرپیشه هستند و در آمریکا زندگی می‌کنند؟». برخی کاربران با اشاره به حمایت ایران از دولت بشار اسد و متهم شدن دولت سوریه به این دست داشتن در این حمله، نوشتند: «یک لحظه فرض کنید جمهوری اسلامی داره خوزستان رو بمب شیمیایی می زنه و بشار اسد هم کمکش می کنه – حس مردم سوریه در مورد ایران این است».

برخی کاربران نیز عقیده سومی داشتند: «واقعا تو سوریه نمیشه گفت کدوم طرف شیمیائی زده، چون همه طرف های دخیل در جنگ جنایتکارند، چه اسد چه روسیه چه مخالفان معتدل چه داعش».

از منظر منتقدان فارسی زبان حمله صبح امروز، ایران که خود در طی جنگ هشت ساله با حمله های شیمیایی مواجه شده بود، باید صریحا کنار قربانیان این حادثه قرار گیرد.

«زیتون» از انتشار عکس‌های این حادثه معذور است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. چرا در انعکاس اخبار مشکوک اینقدر عجول هستید؟ هر چه که بی بی سی بگوید برای شما حجت است؟ (بلند گوی رسمی خانم می که بلافاصله بعد از حمله مشکوک خواهان برکناری اسد شد). آیا عقل سالم باید بپذیرد که یک روز پس از آنکه امریکا و فرانسه اعلام کردند که برکناری اسد دیگر در دستور کارشان نیست، ارتش سوریه دست به چنین اقدامی بزند؟
    هر چند که کسانی مثل حسن هاشمیان و گردانندگان بی بی سی بسیار سر و صدا راه انداختند و نوید دادند که ترامپ بزودی سیاست جدیدی (جنگ) در قبال سوریه درپیش خواهد گرفت، اما از حول حلیم به دیگ افتاده و با برملا شدن اصل ماجرا رسوا شدند.
    حال گویا زیتون هم می خواهد سهمی در این رسوایی داشته باشد!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »